Β΄Γυμνασίου-Αρχαία

Ε  Ρ  Ω  Τ  Η  Σ  Ε  Ι  Σ


Ενότητα 1η

1.   Πόσα παιδιά είχε κάποιος Μάρδος και ποια διαγωγή έδειχνε το μικρότερο παιδί;
2.   Με ποιο τρόπο προσπάθησε ο πατέρας να αντιμετωπίσει το πρόβλημα;
3.   Υπήρξε αποτέλεσμα και τι έκανε στη συνέχεια;
4.   Πώς αντέδρασαν οι δικαστές;
5.   Τι ρώτησε ο Αρταξέρξης τον Μάρδο;
6.   Τι απάντησε ο πατέρας στον βασιλιά;
7.   Ποια η στάση του Αρταξέρξη ύστερα απ’ όσα άκουσε;
8.   Πώς ο βασιλιάς αιτιολόγησε την πράξη του;
9.     Τι απέγινε ο γιος του Μάρδου;
10.                        Ποια απειλή εκτόξευσε ο Αρταξέρξης εναντίον του άτακτου γιου;
11.                        Ποια είναι τα πρόσωπα του κειμένου; Ποιο το σπουδαιότερο και γιατί;


Ενότητα    2η

1.     Τι έκανε ο περσικός στόλος, όταν έφτασε στην Αττική;
2.     Πώς ένιωσαν οι Πελοποννήσιοι και τι σκόπευαν να κάνουν;
3.     Πώς αντέδρασε ο Θεμιστοκλής;
4.     Ποιος ήταν ο Σίκιννος;
5.     Ποια εντολή έδωσε ο Θεμιστοκλής στο Σίκιννο;
6.     Πώς δικαιολόγησε ο Θεμιστοκλής το μήνυμα και τη στάση του;
7.     Σε ποια ψυχική κατάσταση βρίσκονταν οι Έλληνες και γιατί;
8.     Γιατί ο Ξέρξης πίστεψε τον Θεμιστοκλή;
9.     Πώς ένιωσε ο Πέρσης βασιλιάς και ποια διαταγή έδωσε;
10.            Για ποιο σκοπό έδωσε ο Ξέρξης τη διαταγή αυτή;





Ενότητα    3η

1.     Ποιες είναι οι αρετές του χρηστού πολίτη στην καθημερινή του ζωή;
2.     Πότε οφείλει κάποιος να ξεχάσει αυτές τις αρετές;
3.     Ποιες αρετές πρέπει να έχει ο ιστορικός;
4.     Πώς παρομοιάζεται η ιστορία;



Ε ν ό τ η τ α   6η

1.     Σε ποιον απευθύνεται ο Σωκράτης και ποια η κατηγορία που του αποδίδεται;
2.     Τι υποστηρίζει ο Σωκράτης ότι όλοι γνωρίζουν καλά;
3.     Ποια ερώτηση θέτει ο Σωκράτης στον Μέλητο;
4.     Ποια η απάντηση και η νέα κατηγορία που εκτοξεύει ο Μέλητος εναντίον του Σωκράτη;
5.     Αποδέχεται ο φιλόσοφος τη νέα κατηγορία;
6.     Ποια παραδείγματα  (επιχειρήματα) φέρνει ο Σωκράτης;
7.     Ποια στάση κρατούν οι άνθρωποι για την υγεία τους;
8.     Τι κάνουν οι Αθηναίοι στην εκκλησία του δήμου;
9.     Πώς εκλέγονται οι στρατηγοί;
10.      Τι θεωρεί άξιο απορίας ο Σωκράτης;



Πίνακας του Ζακ -Λουί Νταβίντ (1787)
               ο θάνατος του Σωκράτη

Μαιευτική μέθοδος

                    Η μαιευτική ήταν η μέθοδος, η οποία, σε συνδυασμό με τη χρήση της ειρωνείας, αποτελούσε χαρακτηριστικό της σωκρατικής διδασκαλίας. Σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή, ο Σωκράτης κατά τις συζητήσεις του, προσποιούμενος  πλήρη άγνοια (ότι δεν γνώριζε τίποτα) για το θέμα που συζητούσε κάθε φορά, προσπαθούσε μέσα από ερωτήσεις να εκμαιεύσει την αλήθεια από τον συνομιλητή του( να τον βοηθήσει να γεννήσει την αλήθεια, όπως η μαία βοηθάει να γεννηθεί το παιδί).


Ε ν ό τ η τ α   7η 


Ερωτήσεις



1.     Τι υποστηρίζει ο Αγησίλαος ότι γνωρίζουν όλοι καλά;
2.     Με ποιους τρόπους εκδήλωνε έμπρακτα την φιλοπατρία του ο Αγησίλαος;
3.     Τι θεωρούσε έργο του καλού βασιλιά;
4.     Ποια υπηρεσία του Αγησιλάου θεωρεί ο Ξενοφών σημαντικότερη;
5.     Ποια ευεργετική επίδραση είχε στους συμπολίτες του η στάση του Αγησιλάου;
6.     Πώς συμπεριφερόταν προς τους πολιτικούς του αντιπάλους;
7.     Ποια στάση τηρούσε ο Αγησίλαος προς τους συμπολίτες του;
8.     Πώς εξηγεί ο συγγραφέας αυτή τη συμπεριφορά του ηγέτη;
9.     Τι θεωρούσε κέρδος ο Αγησίλαος;
10.      Ποιες αρετές του βασιλιά προβάλλονται στο απόσπασμα αυτό;

Σχόλια: Ο Αγησίλαος, ο περίφημος βασιλιάς της Σπάρτης,  γνωστός για τη μεγάλη απλότητά του και την πολιτική του σύνεση θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους στρατηγούς της αρχαίας Ελλάδας. Ήταν γιος του Αρχίδαμου, διαδέχτηκε στο θρόνο τον ετεροθαλή αδελφό του Άγη  και με τη βοήθεια του στρατηγού Λύσανδρου κατέλαβε την Αθήνα. Ήταν λαοφιλής ηγεμόνας  και παρά το γεγονός ότι ήταν χωλός , είχε μεγάλη επιρροή στο λαό, αφού ήταν στολισμένος με αρετές, όπως η  λιτότητα, η ειλικρίνεια, το θάρρος, η ευθύτητα , η φιλανθρωπία , η φιλοπατρία. 

Ε ν ό τ η τ α    9η

  
Ε ρ ω τ ή σ ε ι ς


1.     Τι υπάρχει στο δρόμο για την Ολυμπία;
2.     Ποιον νόμο είχαν οι Ηλείοι;
3.     Ποια πληροφορία δίνεται για την Καλλιπάτειρα;
4.     Με ποιο τέχνασμα μπήκε στο στάδιο αυτή και γιατί;
5.     Πότε και πώς αποκαλύφθηκε ότι ήταν γυναίκα;
6.     Τι συνέβη μετά την αποκάλυψη;
7.     Γιατί δεν τιμωρήθηκε;
8.     Ποιο νόμο θέσπισαν οι Ηλείοι μετά το περιστατικό;
9.     Ποια είναι τα πρόσωπα του κειμένου και ποιο το σπουδαιότερο;

Σχόλια: Το όνομα της Καλλιπάτειρας έχει δοθεί σε Προγράμματα που προωθούν την ισότητα στην κοινωνία, στο γυμνάσιο Ιαλυσσού Ρόδου, σε Πανελλήνιο αθλητικό Σωματείο Γυναικών



 
E N O T H T A   11η



Ο σεβασμός προς τους γονείς μέλημα του νόμου

1.     Ποια υποχρέωση έχει ο πρώτος τυχών σε περίπτωση βιαιοπραγίας;
2.     Ποια η αντιμετώπιση από το νόμο για τον μέτοικο ή τον ξένο που θα σπεύσει για βοήθεια ή θα αδιαφορήσει;
3.     Ποιες συνέπειες προβλέπει ο νόμος για τον μη μέτοικο  που θα βοηθήσει ή θα αδιαφορήσει;
4.     Τι προβλέπεται από το νόμο για τους δούλους;
5.     Ποιες ποινές επιβάλλει ο νόμος σε όσους βιαιοπραγούν κατά των γονέων τους;
6.     Ποιες  τιμωρίες ορίζει ο νόμος για τον ελεύθερο που θα έχει οποιαδήποτε σχέση μ’ αυτόν που συμπεριφέρθηκε με βιαιότητα προς τους γονείς του;