Γ΄ Γυμνασίου-Αρχαία


ΕΝΟΤΗΤΑ 6η

Ερωτήσεις

  
1. Ποια άποψη διατυπώνει ο Πολύβιος σχετικά με τη μουσική;
2.      Σε ποιους αποτελεί υποχρεωτικό αντικείμενο μάθησης η μουσική;
3.      Τι είναι αυτό που αποδεικνύει τη στενή σχέση των Αρκάδων με τη μουσική;
4.      Τι είναι αυτό που θεωρούν ντροπή οι Αρκάδες;
5.      Τι είναι αυτό που δεν μπορούν να αρνηθούν;
6.      Για ποιο σκοπό θέσπισαν οι Αρκάδες τις μουσικές εκδηλώσεις;
7.      Τι επιδίωκαν οι Αρκάδες με την καλλιέργεια της μουσικής;
  
 ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ 

Βλ.:  http://e-didaskalia.blogspot.gr/2014/01/blog-post_11.html
 
Ενότητα 2η


Ερωτήσεις
1.     Ποιους θεωρεί ο ρήτορας καλότυχους και γιατί;
2.     Με ποιο τρόπο τελείωσαν τη ζωή τους οι προκείμενοι νεκροί;
3.     Ποιο είναι το αποτέλεσμα της θυσίας τους για χάρη της πατρίδας;
4.     Τι είδους τιμές τους αποδίδει η πόλη και γιατί;
5.     Ποια είναι τα συναισθήματα και η προσωπική γνώμη του ομιλητή για τους νεκρούς;
6.     Ποια συναισθήματα νομίζετε ότι γεννήθηκαν στις ψυχές των ακροατών;





ΕΝΟΤΗΤΑ 4η


Ερωτήσεις
1.    Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την ευημερία της πόλης  και σε ποιο συμπέρασμα καταλήγει ο ρήτορας;
2.    Ποιες ήταν οι επιπτώσεις του πολέμου;
3.    Ποια τα θετικά αποτελέσματα που ακολουθούν την ειρήνη και ποιο είναι το πιο θετικό κατά τη γνώμη του ρήτορα;
4.    Ποια τα επιχειρήματα που παρουσιάζει ο Ισοκράτης και ποιο θεωρείτε το πιο σημαντικό;







ΕΝΟΤΗΤΑ 8η

Ερωτήσεις
1.    Τι συνέβη κάποτε στη Σικελία;
2.    Πώς αντέδρασαν όλοι σχεδόν οι κάτοικοι;
3.    Πώς ενήργησε ένας νέος και γιατί δεν εγκατέλειψε την πόλη;
4.    Για ποιο λόγο οι θεοί βοήθησαν το νεαρό άνδρα;
5.    Ποιο υπερφυσικό γεγονός συνέβη;
6.    Ποιο το συμπέρασμα που συνάγει ο ρήτορας για τους ενάρετους ανθρώπους;
7.    Ποια τύχη είχαν όσοι εγκατέλειψαν τους γονείς τους;
8.    Ποιο μήνυμα(δίδαγμα) εκπέμπει το κείμενο;

(παρακάτω βλέπετε το κείμενο με τις λέξεις σε τέτοια σειρά, ώστε να διευκολύνεται η μετάφραση)



         Λέγεται γοῦν ἐν Σικελίᾳ γενέσθαι ῥύακα πυρὸς ἐκ τῆς Αἴτνης (εἰ γὰρ καὶ μυθωδέστερόν ἐστιν, ἀλλ’ ἁρμόσει καὶ νῦν ἀκοῦσαι ἅπασι τοῖς νεωτέροις) · φασιν δὲ τοῦτον ῥεῖν ἐπί τε τὴν ἄλλην χώραν, καὶ δὴ καὶ πρὸς πόλιν τινὰ τῶν κατοικουμένων ἐκεῖ. (Φασιν) μὲν οὖν τοὺς ἄλλους ὁρμῆσαι πρὸς φυγήν, ζητοῦντας τὴν σωτηρίαν αὑτῶν, ἕνα δέ τινα τῶν νεωτέρων φέρειν τὸν πατέρα ἀράμενον, ὁρῶντα (τοῡτον)πρεσβύτερον ὄντα καὶ οὐχὶ δυνάμενον ἀποχωρεῖν, ἀλλὰ ἐγκαταλαμβανόμενον ὑπὸ τοῦ πυρός. Προσγενομένου δε φορτίου οἶμαι καὶ αὐτὸς ἐγκατελήφθη. Ὅθεν δὴ καὶ ἄξιόν (ἐστιν) θεωρῆσαι τὸ θεῖον, ὅτι ἔχει εὐμενῶς τοῖς ἀνδράσιν τοῖς ἀγαθοῖς. Λέγεται γὰρ περιρρυῆναι τὸ πῦρ τὸν τόπον ἐκεῖνον κύκλῳ καὶ σωθῆναι τούτους μόνους, ἀφ’ ὧν καὶ τὸ χωρίον ἔτι καὶ νῦν προσαγορεύεσθαι χῶρον τῶν εὐσεβῶν · (λέγεται ) δὲ τοὺς ποιησαμένους ταχεῖαν τὴν ἀποχώρησιν καὶ ἐγκαταλιπόντας τοὺς γονέας ἑαυτῶν ἅπαντας ἀπολέσθαι.

 Λυκοῦργος, Κατὰ Λεωκράτους 95-96 


 Ε ν ό τ η τ α  1η 

   

Ερωτήσεις


1.    Ποια στάση θα τηρούσαν οι Τρώες, αν η Ελένη βρισκόταν στην Τροία;

2.    Για ποιο λόγο ο Πρίαμος θα έδινε πίσω την Ελένη;

3.    Ποια τα επιχειρήματα που παρουσιάζει ο Ηρόδοτος για την επιστροφή της Ελένης;

4.    Ποια ήταν η απάντηση των Τρώων στην απαίτηση για επιστροφή της Ελένης και ποια η αντίδραση των Ελλήνων;

5.    Ποιον θεωρεί υπεύθυνο ο ιστορικός για την καταστροφή;  

6.    Ποιος ο σκοπός της θεϊκής παρέμβασης;


 
Ενότητα 3η

Ξενοφών


Ερωτήσεις

1.    Ποια πρόσωπα διαλέγονται στο κείμενο και ποιο το αντικείμενο της συζήτησής τους;
2.    Ποια εντύπωση του Σιμωνίδη αναιρεί ο Ιέρων;
3.    Γιατί ο Ιέρων συσχετίζει τους αθλητές με τους τυράννους;
4.    Ποιους θεωρεί ο τύραννος ανταγωνιστές ως προς τον πλούτο;
5.    Ποιες επιθυμίες εκπληρώνονται γρηγορότερα του τυράννου ή των ιδιωτών και γιατί;
6.    Ποια παραδείγματα επιθυμιών για τους τυράννους και ποια για τους ιδιώτες δίνει το κείμενο;
7.    Τι αποδεικνύουν αυτές οι επιθυμίες;
8.    Ποια θεωρούνται πολλά αγαθά και ποια λίγα;




Ενότητα 9η


Ερωτήσεις
1.   Ποια πρόσωπα συμμετέχουν στο διάλογο και πού βρίσκονται;
2.   Ποια κατηγορία οδήγησε τον Σωκράτη στη φυλακή;
3.   Ποιοι υποτίθεται ότι «επισκέπτονται» τον Σωκράτη στη φυλακή και γιατί;
4.   Ποιο ερώτημα θέτει ο Σωκράτης στον Κρίτωνα μέσω των νόμων;
5.   Πώς παρουσιάζονται οι νόμοι και ποιο το ερώτημα που θέτουν;
6.   Τι θα συμβεί , αν ο φιλόσοφος συμφωνήσει με αυτό που του προτείνει ο φίλος του;
7.   Ποια θα είναι η σπουδαιότερη συνέπεια της δραπέτευσης, όπως την προβάλλουν οι προσωποποιημένοι νόμοι;
8.   Ποιο είναι το τελικό ερώτημα που θέτει ο Σωκράτης;
9.   Ποιο είναι το τελευταίο επιχείρημα που διατυπώνεται στο όνομα των νόμων;




Ενότητα 11η


Ερωτήσεις


1.   Ποια τα κύρια πρόσωπα του κειμένου και για ποιο λόγο ο Φαρνάβαζος απευθύνεται στους Λακεδαιμόνιους;
2.   Με ποιο τρόπο ενίσχυσαν οι Πέρσες τους Σπαρτιάτες;
3.   Ποιον κατηγορεί ο Πέρσης  για διπροσωπία και γιατί;
4.   Πώς κατάντησε ο Φαρνάβαζος και με τι παρομοιάζει τον εαυτό του;
5.   Τι θυμάται με νοσταλγία ο Πέρσης και πώς περιγράφει την κατάσταση της χώρας του;
6.   Ποιο είναι το πιο σημαντικό επιχείρημα του Φαρνάβαζου και με ποιο τρόπο το διατυπώνει;






ΑΡΡΙΑΝΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΑΝΑΒΑΣΙΣ


Εισαγωγή – Ερωτήσεις

1.     Πότε και πού γεννήθηκε ο Αρριανός και ποιος ήταν ο δάσκαλός του;
2.     Ποιες πόλεις επισκέφθηκε και τι σπούδασε;
3.     Ποιον γνώρισε στην Αθήνα και τι κέρδισε;
4.     Με ποια ιδιότητα πήγε στην Καππαδοκία και σε τι διακρίθηκε;
5.     Ποια ιδιότητα και ποιο αξίωμα του απονεμήθηκε στην Αθήνα;
6.     Πότε και πού πέθανε ο Αρριανός;


7.     Τι είδους συγγράμματα απαρτίζουν το έργο του Αρριανού και ποιον μιμήθηκε;
8.     Ποια τα σπουδαιότερα έργα του;
9.     Σε ποια γλώσσα έχουν γραφτεί τα έργα του Αρριανού;
10.                        Ποια τα χαρακτηριστικά της αφήγησής του;
11.                        Ποιοι ιστορικοί της αρχαιότητας ,σύγχρονοι με τα γεγονότα, ασχολήθηκαν με την ιστορία του Μ. Αλεξάνδρου;
12.                        Ποιοι ιστορικοί της αρχαιότητας ,μεταγενέστεροι των  γεγονότων, ασχολήθηκαν με την ιστορία του Μ. Αλεξάνδρου;
13.                        Ποιους ιστορικούς χρησιμοποιεί ο Αρριανός ως πηγή για τη συγγραφή του έργου του και γιατί;
14.                        Γιατί αποφάσισε να εξιστορήσει την εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου;
15.                        Ποιο παλαιότερο ιστορικό έργο έχει μιμηθεί;
16.                        Γιατί θεωρείται σημαντικό το έργο του Αρριανού, σε τι ξεχωρίζει και σε τι υστερεί;
17.                        Ποιος ήταν ο δάσκαλος του Μ. Αλεξάνδρου και τι ήταν αυτό που θαύμαζε περισσότερο;
18.                        Ποια τα βασικά στοιχεία του χαρακτήρα του Μ. Αλεξάνδρου;
19.                        Με ποια προβλήματα ήρθε αντιμέτωπος ο Αλέξανδρος και πώς τα διευθέτησε;
20.                        Ποιο θεωρείται το σημαντικότερο αποτέλεσμα της δράσης του;
21.                        Τι γνωρίζετε για το στρατό του Μ. Αλεξάνδρου;

22.                        Ποια η κατάσταση στην Ελλάδα από το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου ως τον Μ. Αλέξανδρο;