Α΄ Γυμνασίου- Οδύσσεια

Εισαγωγή στην επική ποίηση και στα ομηρικά έπη



                        Ερωτήσεις



1.     Τι ονομάζουμε έπος;

2.      Ποιο το περιεχόμενο του ηρωικού έπους;

3.      Ποια τα βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους;

4.      Τι γνωρίζετε για τα Κύκλια έπη;

5.      Ποια έπη ανήκουν στον τρωικό κύκλο;

6.      Ποιο το κεντρικό θέμα της Οδύσσειας;

7.      Πότε συντέθηκαν τα Ομηρικά έπη και σε ποια εποχή αναφέρονται;

8.      Από πού αντλεί στοιχεία ο ποιητής για τη σύνθεση των επών;

9.          Τι ήταν οι αοιδοί και τι γνωρίζετε γι’ αυτούς;

10. Τι ήταν οι ραψωδοί;

11. Τι γνωρίζετε για τον Όμηρο;

12. Ποια η αξία των ομηρικών επών για τον ελληνικό και τον ευρωπαϊκό πολιτισμό;

13. Πότε καταγράφτηκαν τα έπη και από ποιον;

14.  Ποια τα χαρακτηριστικά της Οδύσσειας;

15. Ποιο το κεντρικό θέμα της Οδύσσειας;

16. Ποιο το συμπληρωματικό θέμα της Οδύσσειας;

17. Πώς χαρακτηρίζουμε την Οδύσσεια και γιατί;
18. Ποια τα μέρη της Οδύσσειας;







Ερωτήσεις για Περιληπτική αναδιήγηση

1.     Πόσα χρόνια κράτησαν οι περιπέτειες του Οδυσσέα;

2.     Ποιους λαούς συνάντησε στα ταξίδια του ο ήρωάς μας;

3.     Από ποιες περιοχές πέρασε ο Οδυσσέας κατά τη διάρκεια των περιπλανήσεών του;

4.     Τι ήταν οι μνηστήρες;

5.     Πώς τους αντιμετώπιζε η Πηνελόπη ;

6.     Ποια απόφαση πήραν οι θεοί και πώς υλοποιήθηκε αυτή;

7.     Πού βρισκόταν ο Οδυσσέας;

8.     Πώς έφυγε ο ήρωας από την Ωγυγία;

9.     Ποιος προσπάθησε να τον εμποδίσει και πώς;

10.                        Ποιος λαός φιλοξένησε τον Οδυσσέα και πώς;

11.                        Ποια θεά βοήθησε τον ήρωα και πώς;

12.                        Με ποιο όπλο εξόντωσε ο Οδυσσέας τους μνηστήρες;

13.                        Ποιοι τον βοήθησαν;

14.                        Πόσα χρόνια διαρκούν αυτά τα γεγονότα;

15.                        Πόσες μέρες διαρκεί το παρόν της Οδύσσειας;


Παράλληλο  κείμενο

Καβάφης Κ. Π.
Ο Ποιητής

Προς τι καλόν, τι όφελος ηθέλησεν η τύχη,
κ’ εν τη αδυναμία μου επλάσθην ποιητής;
Μάταιοι είν’ οι λόγοι μου· της λύρας μου οι ήχοι
αυτοί οι μουσικώτεροι δεν είναι αληθείς.

Εάν θελήσω ευγενές αίσθημα να υμνήσω,
όνειρα είν’, αισθάνομαι, η δόξα κ’ η αρετή.
Παντού απογοήτευσιν ευρίσκ’ όπου ατενίσω,
κ’ επί ακάνθων πανταχού ο πους μου ολισθεί.

Η γη ’ναι σφαίρα σκοτεινή, ψυχρά τε και δολία.
Τα άσματά μου πλανερά του κόσμου είν’ εικών.
Έρωτα ψάλλω και χαράν.
Aθλία παρωδία,
αθλία λύρα, έρμαιον παντοίων απατών!

Η Μούσα
Δεν είσαι ψεύστης, ποιητά. Ο κόσμος τον οποίον
οράς εστίν ο αληθής. Της λύρας αι χορδαί
μόναι γνωρίζουν τ’ αληθές, και εις αυτόν τον βίον
οι ασφαλείς μας οδηγοί μόναι εισίν αυταί.

Του θείου είσαι λειτουργός. Σοι έδωκε τον κλήρον
του κάλλους και του έαρος. Μελίρρυτος αυδή
ρέει από τα χείλη σου, και θησαυρείον μύρων
είσαι — χρυσή υπόσχεσις και άνωθεν φωνή.

Εαν η γη καλύπτεται με σκότον, μη φοβείσαι.
Μη ό,τι είναι έρεβος νόμιζε διαρκές.
Φίλε, πλησίον ηδονών, ανθών, κοιλάδων είσαι·
θάρρει, και βάδισον εμπρός. Ιδού το λυκαυγές!

Ομίχλη μόνον ελαφρά το βλέμμα σου τρομάζει.
Υπό τον πέπλον ευμενής η φύσις διά σε
ρόδων, και ίων, κ’ ευγενών ναρκίσσων ετοιμάζει
στεφάνους, των ασμάτων σου ευώδεις αμοιβαί.

(Από τα Αποκηρυγμένα, Ίκαρος 1983)



 

            Ραψωδία α   (ημέρα 1η) 

 Θεῶν ἀγορά. Ἀθηνᾶς παραίνεσις πρὸς Τηλέμαχον.
Μνηστήρων εὐωχία

Προοίμιο 1-25       
                    Ερωτήσεις                            

1.  Ποια είναι η Μούσα στην οποία απευθύνεται ο ποιητής και γιατί;
2.  Πού βρίσκεται ο Οδυσσέας και γιατί;
3.  Ποιο είναι το πρόβλημά του και ποιες οι επιθυμίες του;
4.  Τι πληροφορίες αντλούμε για το παρελθόν του;
5.  Τι αποφάσισαν οι θεοί γι’ αυτόν;
6.  Τι προβλέπεται για το μέλλον του ήρωα;
7.  Πώς χαρακτηρίζουμε τον Οδυσσέα με βάση τους συγκεκριμένους στίχους;
8.  Πώς παρουσιάζονται οι θεοί και ποιος ο ρόλος τους; Ποιοι είναι υπέρ και ποιοι κατά του ήρωα;Ποια ανθρώπινα γνωρίσματα ή συναισθήματα φαίνεται ότι έχουν;
9.  Τι έκαναν οι σύντροφοι του Οδυσσέα και τι έπαθαν; Γιατί χαρακτηρίζονται νήπιοι και μωροί; Ποια ηθική αρχή εντοπίζετε; (σύμφωνα μ’ αυτήν κινούνται τα πρόσωπα του έπους)
10.              Από ποιο σημείο επιλέγει να ξεκινήσει την ιστορία ο ποιητής και τι πετυχαίνει μ’ αυτό τον τρόπο;
  
Σχεδιάγραμμα   



Ραψωδία α(ημέρα 1η)       



   Προοίμιο 1-25                                  α 26-108

                                       
           Περιεχόμενο
-         επίκληση Μούσας
-         ο άντρας ο πολύτροπος και οι περιπλανήσεις του
-         ο ήρωας στο νησί της Καλυψώς
-         απόφαση θεών για επιστροφή Οδυσσέα
-         οργή  Ποσειδώνα
            Περιεχόμενο
-          ταξίδι ποσειδώνα στους Αιθιόπους
-          αγορά ( συνέλευση) θεών στον Όλυμπο
-          διπλός διάλογος Δία-Αθηνάς
-          σχέδιο Αθηνάς

           Μορφή

- αφήγηση
- τυπικά επίθετα
- κύκλος
- προοικονομία
- αντιθέσεις
               Μορφή
-  τυπικά επίθετα
-  διάλογος
-  αφήγηση
-  προοικονομία
          Ηθικά στοιχεία
- η παραβίαση της ηθικής τάξης φέρνει τιμωρία και δυστυχία
- βαθιά προσήλωση ήρωα στην πατρίδα


-->

Σχόλια: 1. οπτικοποίηση ραψωδίας α:  https://www.slideshare.net/MMMHELEN57/ss-45551102

2. διάγραμμα και βασικά στοιχεία:   http://kiriakidoumaria.blogspot.com/2014/09/blog-post_26.html

3. ηλεκτρονικό παιχνίδι:https://epitrapaizoume.gr/games/odyssey-wrath-poseidon-odyssia-epistrofi-stin-ithaki-2015/ 

                                 ΕΡΓΑΣΙΕΣ


1. Se poia ep´heta ha lpoqoÉsam ma sulpujmyhoÉm oi peqicqav—r cia tom Oduss—a,pou 
c´momtai sto pqÖto pqoo´lio;(upowq.)
2. JatasjeuŸ kÉqar.
3. Ma iwmocqavŸsete tgm poqe´a tou Up—qkalpqou (OuqamodqÁlou)'Gkiou.





        ΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ

( Περίληψη: σύντομη απόδοση του νοήματος του κειμένου )

  • προσεκτική ανάγνωση του κειμένου
  • υπογράμμιση και αρίθμηση βασικών σημείων
  • διατύπωση προτάσεων για τα βασικά σημεία
  • γραφή περίληψης σε πλάγιο λόγο, π.χ. ‛ Σ’ αυτούς τους στίχους ο πoιητής αναφέρει…’

                     ( Παράδειγμα περίληψης στίχοι  26-108)



          Με εξαίρεση τον Ποσειδώνα που απουσιάζει στους Αιθίοπες, οι θεοί κάνουν συμβούλιο στον Όλυμπο. Πρώτος παίρνει το λόγο ο Δίας, ο οποίος διατυπώνει το παράπονό του για τους ανθρώπους, οι οποίοι θεωρούν υπεύθυνους τους θεούς για όσα κακά τους συμβαίνουν, ενώ είναι υπεύθυνοι οι ίδιοι, αναφέροντας το παράδειγμα με τον Αίγισθο. Στη συνέχεια μιλάει η Αθηνά, τονίζοντας ότι ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για τον Οδυσσέα, ο οποίος,αν και ευσεβής, βασανίζεται χωρίς να μπορεί να επιστρέψει στην Ιθάκη, αφού η Καλυψώ τον κρατά κοντά της παρά τη θέλησή του.Τότε ο Δίας εκφράζει τη συμπάθειά του για τον Οδυσσέα και τονίζει πως υπαίτιος για τα βάσανάτου είναι ο Ποσειδώνας, επειδή ο ήρωας του τύφλωσε το γιο. Τέλος,η Αθηνά προτείνει ο Ερμής να σταλεί στην Καλυψώ να ανακοινώσει την απόφαση των θεών για επιστροφή του Οδυσσέα και να μεταβεί η ίδια στην Ιθάκη με σκοπό να ενθαρρύνει τον Τηλέμαχο, ώστε να διώξει τους μνηστήρες και να ταξιδέψει στην Πύλο και στην Σπάρτη, για να συγκεντρώσει πληροφορίες για τον πατέρα του. 







           Ρ  α  ψ  ω  δ  ί  α  α  109-173----Ε  ν  ό  τ  η  τ  α   3η


                        Τ  υ  π  ι  κ  ό     φ  ι  λ  ο  ξ  ε  ν  ί  α  ς 

   (φιλοξενία: βασικός θεσμός της ομηρικής κοινωνίας)



  •  εγκάρδια υποδοχή ξένου (χειραψία, προσφώνηση, πρόσκληση σε γεύμα)
  •  ο ξένος οδηγείται στην αίθουσα υποδοχής, το κοντάρι τοποθετείται σε θήκη και ο ξένος κάθεται σε θρόνο  
  • παράθεση δείπνου ( πλύσιμο χεριών, αφθονία εδεσμάτων και συνεχής πλήρωση ποτηριών με κρασί)
  • ψυχαγωγία ( μουσική, τραγούδι, χορός) 



    Στοιχεία υλικού και κοινωνικού πολιτισμού 



    1. υλικού
    • ανάκτορα, αυλή, πρόθυρα
    • έπιπλα (  τραπέζια, θρόνοι,καθίσματα, σκαμνιά)
    • σκεύη χρυσά ή ασημένια( κρατήρες, λαγήνι, λεβέτι, κούπες, δίσκοι)
    • υφάσματα ( λινά σεντόνια ), πέδιλα
    • δόρατα, κονταροθήκη, δέρματα βοδιών
    • ψωμί, ψητό κρέας, κρασί
    • κιθάρα
          2.  κοινωνικού

    • παραγιοί, παρακόρες
    • κήρυκες, τραπεζάρχης ( σιτιστής )
    • κελάρισσα ( οικονόμος)
    • αοιδός
    • συμπόσιο

                                    





    Ρ  α  ψ  ω  δ  ί  α     α  173-360  ----   Ε  ν  ό  τ  η  τ  α   4η


                                    Στοιχεία  πολιτιστικά

    1.Ηθικά, Ιδεολογικά 

    • ενανθρώπιση θεάς Αθηνάς
    • φιλία, υστεροφημία(μεγάλη δόξα)
    • αυτοδικία(εκδίκηση-δικαιοσύνη)
    2. Κοινωνικά
    • μάντεις, οιωνοσκόποι
    • ταφικά έθιμα, τύμβος
    • μνηστήρες, κρίση θεσμού βασιλείας
    • συνέλευση
    • γάμος, έθιμα(προικιά)
    • δώρο, αντιχάρισμα


                        Γ Ε Ν Ι Κ Ε Σ    Ε Ρ Γ Α Σ Ι Ε Σ
             (ομαδική ανά δύο - παράδοση μέχρι τέλος Μαρτίου)

    1. Ομηρική θεολογία.Οι θεοί της Οδύσσειας και η συμπεριφορά τους. Οι λατρευτικές συνήθειες των Αχαιών
    2.  Τυπικά επίθετα που χρησιμοποιούνται στην Οδύσσεια για θεούς και ανθρώπους. Η σημασία τους.
    3. Γυναικείες μορφές που παρουσιάζονται στο ομητικό έπος. Παρουσίαση της προσωπικότητας μιας εξ αυτών.
    4. Η επίπλωση και η οικοσκευή στο ομηρικό  έπος. Να αναφερθούν στοιχεία και από μια άλλη εποχή( π.χ. Βυζάντιο, Τουρκοκρατία) και να γίνει σύγκριση. 
    5. Σκιαγράφηση της προσωπικότητας ενός εκ των πρωταγωνιστών  της Οδύσσειας (Οδυσσέας, Πηνελόπη, Τηλέμαχος).
    6. Η ενδυμασία, ο καλλωπισμός και η καθαριότητα του σώματος στο ομηρικό  έπος. Σύγκριση με κάποια άλλη εποχή.
    7. Διατροφή . Είδη και τρόποι παρασκευής του φαγητού στο ομηρικό  έπος. Σύγκριση με κάποια άλλη εποχή.





                             Ρ  α  ψ  ω  δ  ί  α     β  
              Ἰθακησίων ἀγορά. Τηλεμάχου ἀποδημία

      Βλέπε βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=93NbpiADKW4

    ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ: 1. Βλέπε βίντεο--Οδύσσεια Μίκη Θεοδωράκη: https://www.youtube.com/watch?v=damWfyH2MRg

                           

                                                       Ρ  α  ψ  ω  δ  ί  α     ε




    Βλ. βίντεο : α΄μέρος :    https://www.youtube.com/watch?v=7v-NJB9Twsg

    Βλ. βίντεο : β΄μέρος :     https://www.youtube.com/watch?v=fRdfG3HoQdU

    Ερωτήσεις και σχόλια: https://www.slideshare.net/evageliapatera/1-420


                                           Ρ  α  ψ  ω  δ  ί  α     ζ




                                ΕΝΟΤΗΤΕΣ

    Ø  139-169: Ο Οδυσσέας ξυπνά κι αναρωτιέται
    Ø  170-183: Οι κόρες τρόμαξαν εκτός από τη Ναυσικά
    Ø  184-224: Ο Οδυσσέας ικετεύει θερμά τη Ναυσικά
    Ø  228-259: Η Ναυσικά ανταποκρίνεται στα αιτήματα του Οδυσσέα

                  ΛΟΓΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑ 185-227 (ικετευτικός)
    Ø  185: ικετευτική προσφώνηση
    Ø  186-206: εκτενές εγκώμιο στην ομορφιά και στη χάρη της κόρης,  μακαρισμοί για γονείς, αδέρφια και τον μέλλοντα σύζυγό με σκοπό να κερδίσει την εύνοια της Ναυσικάς
    Ø  207-210: σύντομη αναδρομή στα πάθη και τις περιπέτειες του παρελθόντος
    Ø  211-214: αναφορά στην πρόσφατη περιπέτεια του ναυαγίου
    Ø  215-220: παράκληση και υποβολή αιτήματος – ικεσία
    Ø  221-227: ευχές


                      ΛΟΓΟΣ ΝΑΥΣΙΚΑΣ 229-241(απαντητικός)

    Ø  έντονη εντύπωση για λόγο Οδυσσέα-έπαινος
    Ø  παρηγορία με αναφορά στη μοίρα και υπόδειξη για υπομονή
    Ø  ικανοποίηση κάποιων αιτημάτων
    Ø  πληροφορίες για όνομα κατοίκων, ταυτότητα ιδίας, πατέρα



    Βλ. βίντεο : α΄μέρος : https://www.youtube.com/watch?v=2c8dN1PE0YU

    Βλ. βίντεο : β΄μέρος : https://www.youtube.com/watch?v=hqTf04F1S0c

    Ερωτήσεις και σχόλια:https://www.slideshare.net/ginazaza/11-139-259


                                                       ΡΑΨΩΔΙΑ π

                            Αναγνωρισμός Οδυσσέα από Τηλέμαχο

                 


    Βλέπε βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=CgMci3DWkkE

    ·                                                                      Διαδικασία αναγνωρισμού

    -          Οδυσσέας και Τηλέμαχος μόνοι σε καλύβα
    -          άρση παραμόρφωσης
    -          Οδυσσέας ανανεωμένος, Τηλέμαχος έκθαμβος
    -          Οδυσσέας αυτοσυστήνεται, Τηλέμαχος δυσπιστεί
    -          Οδυσσέας διαβεβαιώνει, Τηλέμαχος πείθεται
    -          πατέρας και γιος ξεσπούν σε σπαραχτικό θρήνο

                              (νηφάλιος , καθοριστικός διάλογος)

                                  ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ

    Βλ. : https://www.youtube.com/watch?v=VQAQKVWXHdw