Γ΄Γυμνασίου-Γλώσσα

     Ε  Ν  Ο  Τ  Η  Τ  Α   1η


                       ΒΛΕΠΕ ΘΕΩΡΙΑ: 
 http://4gymirakl.ira.sch.gr/new/images/stories/pdf/glossa_mochianaki/1_syndesi_protaseon.pdf







ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ
Είδη
Σύνδεσμοι
Α. Παρατακτικοί
1. Συμπλεκτικοί
και/κι, ούτε, μήτε (και ουδέ, μηδέ σε παλαιότερα κείμενα)
2. Διαχωριστικοί
ή, είτε
3. Αντιθετικοί
αν και, αλλά, μα, παρά, όμως,
ωστόσο, ενώ, μολονότι, μόνο (που)
4. Συμπερασματικοί
λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως, οπότε
5. Επεξηγηματικός
δηλαδή
Β. Υποτακτικοί
6. Ειδικοί
πως, που, ότι
7. Χρονικοί
όταν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν (πριν να), μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου
8. Αιτιολογικοί
γιατί, επειδή, αφού, τι (ποιητικό)
9. Υποθετικοί
αν/εάν, άμα
10. Τελικοί
να, για να
11. Αποτελεσματικοί
ώστε (να), που
12. Εναντιωματικοί / παραχωρητικοί
αν και, ενώ, μολονότι
13. Ενδοιαστικοί (ή διστακτικοί)
μη(ν), μήπως
14. Συγκριτικός
παρά
15. Βουλητικός
να





Σχόλια: 1. Βλέπε παρακάτω  σύνδεσμο για πληροφορίες και βοήθεια 
 Qhttp://e-didaskalia.blogspot.gr/2013/09/blog-post_6674.html 

2. Για θεωρία και ασκήσεις ορθογραφίας βλέπε: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2013/09/blog-post_6674.html


Ε  Ν  Ο  Τ  Η  Τ  Α    2η 








Ερωτήσεις

1. Μπορείτε να καταλάβετε τι λέει ο νεαρός στο σκίτσο;
2. Πώς είναι ντυμένα τα παιδιά και πώς ο ενήλικας; Πώς αντιδρά ο ενήλικας; Τι μπορεί να σημαίνει η επιλογή αυτή του καλλιτέχνη;
3. Ποια τα μηνύματα που μεταδίδει ο σκιτσογράφος και πώς θα σχολιάζατε τη γλώσσα των νέων;

Κείμενο: 





Ερωτήσεις

1. Τι είδους γλώσσα χρησιμοποιείται στο παραπάνω κείμενο; Για ποιο λόγο οι νέοι μιλούν μ' αυτό τον τρόπο;

2. Ποια τα χαρακτηριστικά της γλώσσας των νέων;

Σ Χ Ε Δ Ι Α Γ Ρ Α Μ Μ Α Τ Α 
1ο:

2ο:



3ο:

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: 
 1. Νόμισε ότι ήταν άρρωστη. (Α)
 2. Ακούγεται πως το λεωφορείο θα καθυστερήσει.(Υ)
 3. Φανερώθηκε κι αυτός, ότι είναι ψεύτης.(επεξήγηση)
 4. Η γιαγιά μου φαίνεται ότι είναι άρρωστη βαριά.(Κ)
4ο: 


ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: 
 1. Οφείλεις να δώσεις εξηγήσεις για τη στάση σου. (Α)
 2. Απαγορεύεται να μιλάτε δυνατά.(Υ)
 3. Αυτό μόνο επιθυμεί, να σε δει επιστήμονα.(επεξήγηση)
                             

5ο: 


 
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: 
1. Φοβάμαι μήπως αργήσει. (Α)
2. Με προβληματίζει μην και δεν έρθει.(Υ)
3. Εκείνο την φοβίζει, μήπως δεν φτάσει το φαγητό.(επεξήγηση)



Ε Ν Ο Τ Η Τ Α   3η 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡOΤΑΣΕΙΣ
 ΕΥΘΥΣ ΚΑΙ ΠΛΑΓΙOΣ ΛOΓOΣ





ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ - ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ










ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΧΩΡΑ ΜΟΥ ;





        Ο Νίκος Οντουμπιτάν γεννήθηκε στο Μαιευτήριο «Αλεξάνδρα». Ένα από τα εκατοντάδες χιλιάδες  παιδιά μεταναστών που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και έγιναν ξένοι με το ζόρι... 
         «Γεννήθηκατον Απρίλιο του 1981. Εδώ στην Αθήνα. Στο Μαιευτήριο «Αλεξάνδρα»... Οι γονείς μου ήρθαν στην Ελλάδα με σπουδαστική βίζα. Ο μπαμπάς μου σπούδασε Νομικά, η μητέρα μουΟικονομικά. Αν και πήραν πτυχίο, έκαναν δουλειές άσχετες. Ήρθαν από το Λάγκος, τηνπρωτεύουσα της Νιγηρίας. Δεν έχω πάει ποτέ. Οι εικόνες που έχω είναι από φωτογραφίες των γονέων και το Διαδίκτυο. Μεγάλωσα στην Πλ. Αμερικής. Τότε ήμασταν μόνο δύο οικογένειες Αφρικανών σε όλη τη γειτονιά. Μέναμε στο ισόγειο. Ήταν δύσκολα χρόνια. Θυμάμαι ότι οι γονείςμου ήταν επιφυλακτικοί. Δύσκολα με άφηναν να βγω έξω. Σαν να ήθελαν να με προστατέψουν απόκάτι. Κάθε τόσο μου έλεγαν: «Νίκο πρόσεχε, δεν είσαι σαν τα άλλα τα παιδιά. Εσύ είσαι ξένος και αν γίνει καμιά στραβή, εσένα θα κοιτάξουν στραβά». 
Τεσσάρων χρονών πήγα στο νηπιαγωγείο.Πέρασα καλά γιατί ήμασταν μαζί με τον ξάδελφό μου τον Μανώλη. Είχαμε μια κοινή φίλη, τη Μαργαρίτα. Πολύ όμορφη. Ελληνίδα από μητέρα Ρωσίδα. Ήμασταν οι «ξένοι» του νηπιαγωγείου...Βλέπε τη συνέχεια στην ιστοσελίδα : alfavita

     





























                                   E N O T H T A    4 η

          


                              

Βλέπε όλη τη θεωρία αναλυτικά: http://lappeio.blogspot.gr/2013/02/blog-post_18.html
Για συνώνυμα και αντώνυμα βλέπε: http://skapanefs.blogspot.gr/2012/04/blog-post_5765.html
                                                     
                    ΜΑΓΕΙΑ ΚΑΙ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
























                   



                  Μαγεία και ρεαλισμός – αυτά τα δυο δεν ταιριάζουν πραγματικά, έτσι; Αλλά 
ο Rob Gonsalves, ένας καναδός ζωγράφος μαγικού ρεαλισμού, καταδεικνύει μεγάλες ικανότητες
 στο να συγχωνεύει αυτούς τους δυο διαφορετικούς κόσμους μέσα στα μοναδικά και υπερρεαλιστικά
 έργα τέχνης του. Εμπνευσμένος από μεγάλους καλλιτέχνες όπως Dali, Tanguy, Magritte και Escher,
 ο Gonsalves ανέπτυξε το δικό του μοναδικό στυλ, συνδυάζοντας τις γνώσεις αρχιτεκτονικής του 
με την αγάπη του για τη ζωγραφική.
Μια σοφή χρήση της προοπτικής και των ενώσεων του επιτρέπουν να συγχωνεύσει δυο φαινομενικά 
διαφορετικές ρεαλιστικές σκηνές σε μια μαγική ψευδαίσθηση. Ο Rob Gonsalves εμπνέεται κυρίως 
από τον εξωτερικό κόσμο και τις καθημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες – όπως το ποδήλατο, 
το φαγητό, ο ύπνος κλπ. Αλλά για να δημιουργήσει αυτές τις μαγικές οφθαλμαπάτες χρειάζεται 
ένα αξιοσημείωτο χρονικό διάστημα, έτσι ο Gonsalves κάνει συνήθως μόνο τέσσερις πίνακες κάθε έτος.

http://www.aragma.gr/arthro/25


                              Ε Ν Ο Τ Η Τ Α   5η




























Παραδείγματα:

1.Τον άκουγε προσεκτικά, για να μην τον δυσαρεστήσει.
2. Έφυγε γρήγορα να προλάβει το αεροπλάνο.
3. Δεν έχουμε θέρμανση, διότι χάλασε ο καυστήρας
4. Μια και ήρθες, θα σε φιλοξενήσουμε.

Σχόλια: Για τα θέματα της ενότητας βλέπε:
          http://www.slideshare.net/mariaroussi/ei-5
   
                                              Ε Ν Ο Τ Η Τ Α   6η


 Παραδείγματα:
1. Μόλις τέλειωσε η συναυλία, πήγαν στο εστιατόριο.
2. Καθώς προχωρούσα, άκουσα μια φωνή.



























 


Παραδείγματα:
1. Αν βρέχει, η εκδήλωση δεν θα πραγματοποιηθεί.
2. Άμα πρόσεχες, θα το είχες καταλάβει.





                          Ε Ν Ο Τ Η Τ Α   7η







Παραδείγματα:





1.  Ήταν τόσο στενοχωρημένοι, ώστε δε γελούσαν με τίποτε.
2. Tα αυτοκίνητα πήγαιναν τόσο αργά, που έμοιαζαν σταματημένα.




























 

Παραδείγματα: 

1.Αν και δεν ήταν μορφωμένος, μιλούσε θαυμάσια.
2.Ενώ δεν ήταν ιδιαίτερα έξυπνος, είχε πάντοτε στη ζωή του επιτυχίες.
3.Θα περάσεις να τον δεις, που να χαλάσει ο κόσμος.(παραχώρηση)




ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Είδος
εισάγονται
εκφέρονται
τελικές
- με τους συνδέσμους: για να, να
με υποτακτική και με οριστική παρατατικού
Αιτιολογικές
με τους αιτιολογικούς συνδέσμους: γιατί, διότι, επειδή, αφού, τι (ποιητικό) ή με λέξεις και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ως αιτιολογικοί σύνδεσμοι: καθώς, εφόσον, μια και, που, μια που, σαν... να, σαν...πως, εφόσον, αλλά και με το τελικό για να, ή με τον και
με απλή οριστική, με δυνητική οριστική, με πιθανολογική οριστική
Αποτελεσματικές
με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ώστε, που, με το σύνδεσμο να και με τις εκφράσεις ώστε να, που να, για να
με οριστική οποιουδήποτε χρόνου, με δυνητική οριστική, με πιθανολογική οριστική, με υποτακτική
Υποθετικές
με τον υποθετικό σύνδεσμο αν, (εάν), ή και με τους χρονικούς συνδέσμους σαν, άμα ή κάποτε και με το σύνδεσμο να
με οριστική οποιουδήποτε χρόνου, με υποτακτική αορίστου (σπάνια ενεστώτα ή παρακειμένου)
Εναντιωματικές
με τους αντιθετικούς συνδέσμους: ενώ, μολονότι, αν και, και με τις εκφράσεις και ας, παρόλο που, μόλο που, και που, παρ' ότι, παρά το ότι
με οριστική
Παραχωρητικές
με τα: και αν, και να, που να, ας.. και, να
με οριστική παρελθοντικού χρόνου, με υποτακτική
Χρονικές
με τους χρονικούς συνδέσμους: όταν, σαν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν (πριν να), μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, όποτε, άμα ή με λέξεις και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ως χρονικοί σύνδεσμοι: όσο, ότι, εκεί που, όσο που να, έως ότου να, κάθε που κ.τ.λ.
με απλή οριστική, με δυνητική οριστική, με υποτακτική

                                       Πηγή: Ελληνικός πολιτισμός

Σχόλιο: Βλέπε https://stefanu.wordpress.com/tag/δευτερεύουσες προτάσεις για συγκεντρωτικούς πίνακες

                         Ε Ν Ο Τ Η Τ Α   8η

























Παραδείγματα: 
1.Θα μιλήσουμε για όλα απόψε.
2. Σαν να δρόσισε λιγάκι!
3. Το λερό κουρελιασμένο φουστάνι της
 έλαμψε, ωσάν βασιλική πορφύρα.(παρομοίωση)



ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΙΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Να χαρακτηρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις(εισαγωγή, είδος, συντακτική λειτουργία):

  1. Δεν γνώριζα πότε θα φύγουν.
  2. Απαγορεύεται να καπνίζετε σ’ αυτό το δωμάτιο.
  3. Έτρεχε, για να μη χάσει το τρένο.
  4. Φοβάται μήπως δεν φτάσει έγκαιρα στο συνέδριο.
  5. Εάν παίξει κι ο Νίκος, θα παίξω κι εγώ.
  6. Ένα μόνο να ξέρεις, ότι η επιτυχία απαιτεί διαρκή προσπάθεια.
  7. Αφού ετοιμαστώ, θα περάσω από το σπίτι σου.
  8. Αν και τον είδα πρόσφατα, δεν τον θυμάμαι.
  9. Πρόσεξε μη σε δει κανείς.
  10. Αν δεν υποχωρήσει, θέλω να επιμείνεις.
  11. Άμα δε βάλεις μυαλό, δε θα δεις προκοπή.
  12. Δε θυμάμαι να το είπα, γιατί μου υποσχέθηκε πως θα επιστρέψει.
  13. Τρέχα να μη σε πιάσουν.
  14. Δεν είναι ανάγκη να κουράζεσαι τόσο πολύ.
  15. Θα μείνω εδώ, διότι είμαι αρκετά κουρασμένος.
  16. Δεν ήταν βέβαιο αν θα κρατούσε το λόγο του ή θα γινόταν επίορκος.
  17. Ο Παύλος πρόσμενε πάντα να δει τι θα κάνουν οι αρμόδιοι, αν θα το παραλάβουν οι ίδιοι ή θα φροντίσουν να μάθουν σε ποιον ανήκει το δέμα.
  18. Αγόρασε τόσα πολλά τρόφιμα, που δεν χωρούσαν στα ράφια.
  19. Είναι παράξενο πώς εργάζεται το μυαλό μας.
  20. Η τράπεζα συμφώνησε, ώστε να του δώσει δάνειο.
  21. Δεν έχω ιδέα πού πήγε ο Νίκος.
  22. Τον κοιτούσε μες στα μάτια, γιατί της άρεσε.