ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Γ΄

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η

Α. Στις παρακάτω περιόδους να δηλώσετε τη σύνδεση των προτάσεων:

1.Η σύγχρονη Ελλάδα παρουσιάζει διαφορετικές όψεις,οι οποίες είναι αντιφατικές μεταξύ τους.
2.Τα επιτεύγματα των προγόνων μας όχι μόνο προσδίδουν αίγλη στη χώρα μας, αλλά και επηρέασαν καθοριστικά τον παγκόσμιο πολιτισμό.
3.΄Οταν το μεσογειακό φως έπεσε πάνω μου, μπόρεσα να δω πως ήταν υπέροχα!
4. Βράδυασε, άναψαν τα φώτα, η βροχή δυνάμωσε.
5. Ποτέ δεν κατάφερε να φροντίσει ικανοποιητικά τα λουλούδια του, γιατί δεν είχε χρόνο.
6. Από τη στενοχώρια του ούτε έφαγε ούτε ήπιε.
7. Σε λίγο φεύγουμε, ετοιμάσου, σβήσε το φως.
8. Ή ο χρόνος φθείρει την ομορφιά ή η αρρώστια τη μαραίνει.
9. Σήμερα πήγα σπίτι της και διαβάσαμε μαζί Ιταλικά.
10.Αν και αισθάνονται περήφανοι για την φυσική ομορφιά της πατρίδας τους, την καταστρέφουν ασυλλόγιστα, είτε επειδή αδιαφορούν είτε γιατί παρασύρονται από την τουριστική ανάπτυξη.




ΕΝΟΤΗΤΑ 2η

Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων στα παρακάτω παραδείγματα:

     1.     Ξαφνικά αισθάνθηκα ότι ήμουν ολομόναχος.
     2.     Ανησυχούσα μήπως δεν τα κατάφερνες να της μιλήσεις ήρεμα.
     3.     Δεν είχα το κουράγιο να τον συγχωρήσω,γιατί με  έβρισε χυδαία.
     4.Κι αυτό είναι αυτονόητο, ότι θα σε βοηθήσω, αφού είσαι φίλος μου.
     5.     Είναι σίγουρο πως εσύ δεν ευθύνεσαι γι’ αυτό που έγινε.
     6.     Κανείς δεν το γνώριζε αυτό, ότι ο Πέτρος είχε φυλακιστεί, αφού τώρα έγινε διευθυντής.
     7.     Ένας ήταν ο φόβος του, μήπως μείνει τελευταίος και δεν μπορέσει να μας βρει.
     8.     Δεν είναι δίκαιο να μου φορτώνεσαι συνέχεια, γιατί θα το μετανιώσεις.
     9.     Αυτό να ξέρεις πως νοιάζομαι για σένα.
    10. Ο δραπέτης έτρεμε μη και τον συλλάβουν.


Σ                                               ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ
        


 Α.  «Οι Έλληνες μαθητές στις μέρες μας μαθαίνουν τουλάχιστον μία ή  δύο ξένες γλώσσες. Θεωρείται ότι θα τους χρειαστούν στη ζωή τους ; Γράψτε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητα η γνώση μίας ή και δύο ξένων γλωσσών στο σύγχρονο κόσμο».

Πρόλογος → Στη σύγχρονη εποχή η γνώση ξένων γλωσσών – τουλάχιστον δύο  – είναι απαραίτητη, καθώς είμαστε πολίτες του κόσμου.
Κύριο μέρος → Λόγοι εκμάθησης μίας ή και δύο γλωσσών
1η παράγραφος → Επαγγελματική εξασφάλιση / Σπουδές
  • Απαραίτητο προσόν η γνώση ξένων γλωσσών – τουλάχιστον της αγγλικής – στις περισσότερες εταιρείες και επιχειρήσεις, αλλά και στο Δημόσιο. 
  • Περισσότερες πιθανότητες εύρεσης εργασίας για όσους γνωρίζουν ξένες γλώσσες εξαιτίας της ανεργίας και του έντονου ανταγωνισμού. 
  • Πολλοί Έλληνες πλέον πηγαίνουν στο εξωτερικό είτε για σπουδές (πτυχίο, μεταπτυχιακό, διδακτορικό) είτε για δουλειά.
  • Διαρκής ενημέρωση πάνω στην επιστήμη μας. 
2η παράγραφος →  Τεχνολογία
  • Πρόσβαση σε μηχανές αναζήτησης και περιήγηση σε ιστοσελίδες του εξωτερικού μέσω του διαδικτύου.
  • Παρακολούθηση προγραμμάτων απευθείας από τη δορυφορική τηλεόραση.
  • Κατανόηση των οδηγιών για τη χρήση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, που τις περισσότερες φορές είναι στα αγγλικά.
3η παράγραφος →  Ταξίδια στο εξωτερικό/ Κοσμοπολιτισμός
  • Εύκολη και γρήγορη επικοινωνία με τους ντόπιους.
  • Διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων μας. Γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού μιας χώρας καθώς και της νοοτροπίας των ανθρώπων που μιλούν τη συγκεκριμένη γλώσσα. Καλύτερη επαφή με τη λογοτεχνία, τη μουσική και τον κινηματογράφο της.
  • Αίσθημα κοσμοπολιτισμού και εξάλειψη των προκαταλήψεων και του ρατσισμού. 
Επίλογος → Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η παγκοσμιοποίηση επιβάλλουν την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Όσο γρηγορότερα το συνειδητοποιήσουμε, τόσο το καλύτερο για εμάς!
               https://www.schooltime.gr/2014/10/15/sxediagrammata-ektheseon-ggimnasiou-2enotita/

 




   ΕΝΟΤΗΤΑ 3η



Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων στα παρακάτω παραδείγματα:


  1. Ξέρεις τι θα πει ταλαιπωρία; 
  2. Ο δάσκαλος τους ρώτησε ποιο παιδί θέλει να μιλήσει.
  3. Δεν είναι βέβαιο πότε θα συναντηθούν.
  4. Σε τούτο να απαντήσεις, αν λες την αλήθεια ή όχι.
  5. Αναλογίσου τι καλό θα προκύψει απ’ αυτό το γεγονός.
  6. Στην ερώτηση, ποιος ευθύνεται, δεν απάντησε κανείς.
  7. Είναι αμφίβολο αν θα αποδεχτεί τα γεγονότα.
  8. Τους ρωτούσα τι λένε για όλα αυτά.
  9. Πρέπει να εξετά­σουμε κι αυτό, ποιο από τα δυο είναι δίκαιο.
  10. Λογάριασες πόσο σου στοίχισε αυτή η δουλειά;

     1.   1.  Να μεταφέρετε τις παρακάτω προτάσεις στον πλάγιο λόγο εξαρτώντας τες από κατάλληλα ρήματα της δικής σας επιλογής, όπως στο παράδειγμα:
    Στις 20 Ιανουαρίου αρχίζουν οι εκπτώσεις.
    Από το Υπουργείο Εμπορίου ανακοινώθηκε ότι στις 20 Ιανουαρίου αρχίζουν οι εκπτώσεις.

    -          Παιδιά, σταματήστε επιτέλους το θόρυβο.
    -          Πού βρήκες τόσα χρήματα, Ντίνο;
    -          Επειδή πήγα καλά στις εξετάσεις, οι γονείς μου μου αγόρασαν έναν υπολογιστή.
    -          Αν έχεις χρόνο, πέρασε μεθαύριο να με δεις.
    -          Μόλις τελείωσε η συναυλία, ακούστηκαν παρατεταμένα χειροκροτήματα.
    -          Ο Παντελής έφυγε στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές.
    -          Να βρείτε τη λύση μόνοι σας και μην ψάχνετε για δικηγόρο.
    -          Γιατρέ, μπορείτε να με εξετάσετε εδώ;
    -          Παρακολουθήσατε χτες την παράσταση που δόθηκε σ΄ αυτό το θέατρο;



    2.      Να συμπληρώσετε τα κενά επιλέγοντας την κατάλληλη λέξη από αυτές που δίνονται σε παρένθεση:
    -          Ο άνθρωπος έχει την τάση για ψυχική και πνευματική ……………….. με τους άλλους. (συνύπαρξη, επικοινωνία, συνεργασία)
    -          Η αλληλεγγύη συντελεί στην ομαλή κοινωνική ………………… (συμβίωση, επικοινωνία, επαφή).
    -          Μεταξύ τους είχε αναπτυχθεί με τον καιρό στενή ψυχική ……………….. (επαφή, συνύπαρξη, συμπαράσταση).
    -          Οι συνεχείς ………………….. υποσκάπτουν το πνεύμα της συνεργασίας (επαφές, σχέσεις, προστριβές).
    -          Αγαπούσαν ο ένας τον άλλον: τα αισθήματα τους ήταν ……………….. (σταθερά, αμοιβαία, ακλόνητα).
    -          Όταν μια χώρα πλήττεται από θεομηνίες, οι άλλοι λαοί πρέπει να δείχνουν ……………………(αλληλεγγύη, επικοινωνία, ενθάρρυνση).
    -          Αλληλοβοήθεια είναι η σχέση αμοιβαίας βοήθειας και …………………. (συμβίωσης, συνεργασίας, συντροφιάς).



    3.      Στα παραδείγματα που ακολουθούν να συμπληρωθούν τα κενά με το σαν ή με το ως (θυμηθείτε : σαν => παρομοίωση, ως => ιδιότητα):
    -          Χυτή ……. λαμπάδα.
    -          Εργάζεται ….. μέλισσα.
    -          Μιλάει για όλα τα θέματα ……. αυθεντία.
    -          Ο Πέτρος …….. εργολάβος κέρδισε πολλά χρήματα.
    -          Η ανεργία έχει …….. επακόλουθο την αύξηση της εγκληματικότητας.
    -          Τον έχει ……..παιδί της.
    -          Οι γυναίκες πολεμούσαν …… τους άντρες.
    -          Η Έφη αντιμετωπίζει τους άλλους ……. κατώτερους.
    -          Τι καλό είδε ο τόπος από αυτόν ……. δήμαρχο;


    -          Τον αγαπώ …… αδερφό.




    ΕΝΟΤΗΤΑ 4η


    Α. Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων στα παρακάτω παραδείγματα:

    1. Όσοι εργάζονται, ανταμείβονται.
    2. Στην εποχή μας είσαι ό,τι δηλώσεις!
    3. Φώναξε όποιον νομίζεις.
    4. Αυτός που μας βοήθησε είναι ο αδελφός μου.
    5. Το εργαστήριό μας είναι ό,τι καλύτερο έχουμε!
    6. Οι άνθρωποι δεν γνώριζαν την πολιτική τέχνη, της οποίας μέρος είναι η     
         πολεμική.
    7.  Φέρε την εργασία όποιου θέλεις και σύγκρινέ την με τη δική σου.
    8. Είμαι σίγουρη ότι μπορείς να χορέψεις όπως χορεύει κι αυτή
    9. Καταριέται τη μοίρα του, που τον έκανε φτωχό.
    10. Ούτε η Νίκη, που είναι και καλή μαθήτρια, πήγε καλά στο διαγώνισμα.
    12. Έχω ανάγκη από μια γυναίκα, που να με βοηθά στις δουλειές του σπιτιού.
    13. Οι ιτιές σφυρίζουν σαν να μοιρολογούν.
    14. Η βροχή, που όλοι ευχήθηκαν, ήταν ευεργετική.
    15. Να υπολογίζεις τη γνώμη όσων ενδιαφέρονται για την πρόοδό σου.




    Β.   Να βρείτε συνώνυμα για τις παρακάτω λέξεις: γενναίος, 
    έξυπνος, άκακος, δουλειά, επανάσταση, δόλος, οίκτος, γιαλός, 
    τρελός, αυγή, υπέροχος, ζωηρός, σταθερός, απατηλός
    Γ. Να βρείτε αντώνυμα για τις παρακάτω λέξεις: θνητός, 
    γενναίος, έντιμος, εμπιστοσύνη, εφήμερος, ηθικός, δυστυχία, 
    χρήσιμος, νηστικός, πρόγονος, υποκειμενικός, καλυτερεύω, 
    ήπιος, μεροληπτικός, συχνά, συντηρητικός




    ΕΝΟΤΗΤΑ 5η
    Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων 
    στα παρακάτω παραδείγματα:
    1.    Τον άκουγε προσεκτικά, για να μην τον δυσαρεστήσει.
    2.    Της φάνηκε ότι δε χάρηκες που θα έρθει ο Νίκος.
    3.    Έφυγε γρήγορα να προλάβει το αεροπλάνο.
    4.    Μια και ήρθες, θα σε φιλοξενήσουμε.
    5.    Σου γράφω να σε ενημερώσω για τα συνταρακτικά νέα.
    6.    Δεν έχουμε θέρμανση, διότι χάλασε ο καυστήρας.
    7.    Σχολάσαμε νωρίτερα, επειδή έλειπε η καθηγήτρια.
    8.    Οι μαθητές οργάνωσαν λαχειοφόρο αγορά, για να πάνε εκδρομή.
    9.    Έτρεξε να προφτάσει το λεωφορείο.
    10.Αφού δεν κατάλαβε, έπρεπε να ρωτήσει .          


     ΟΜΩΝΥΜΑ-ΠΑΡΩΝΥΜΑ



    Α. Δίνονται προτάσεις με ομόηχες λέξεις, ώστε να κατανοήσουμε τη διαφορετική σημασία: 



    ·         H εξάρτηση του ανθρώπου από το περιβάλλον είναι άμεση και στενή.

    ·         Oι στρατιώτες παρήλασαν με πλήρη πολεμική εξάρτυση.

    ·         Ψάξε στο λεξικό να βρεις το λήμμα «έπαρση».

    ·         Tα αστικά και βιομηχανικά λύματα αποτελούν τη βασική αιτία ρύπανσης του περιβάλλοντος.

    ·         Θα κάνω ένα μικρό διάλειμμα στη δουλειά μου.

    ·         Kατάπιε κατά λάθος ένα υγρό διάλυμα από διάφορες χημικές ουσίες.

    ·         O πρωθυπουργός έκανε έκκληση στο λαό για ομοψυχία.

    ·         Πολλοί υποστηρίζουν ότι είναι χαρακτηριστικό της εποχής μας η έκλυση των ηθών.



    Β. Δίνονται ζεύγη από ομόρριζα ονόματα με τη σημασία τους. Πολλοί τα χρησιμοποιούν αδιακρίτως, ενώ διαφέρουν ως προς τη σημασία.




    1. αίσθημα:
    ό,τι αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις
        συναίσθημα:
    ψυχική κατάσταση που προκαλείται από διάφορα γεγονότα ή σκέψεις

    2.γένεση:
    η δημιουργία, η αρχή, ο σχηματισμός  
       γέννηση:
    α) η πράξη και το αποτέλεσμα του γεννώ β) η εμφάνιση ενός νέου πράγματος, μιας νέας τάσης


    3. εκμάθηση:
    η τέλεια μάθηση, η τέλεια γνώση
        μάθηση:
    η απόκτηση γνώσεων

    4. εξήγηση:
    ερμηνεία, ανάλυση
        επεξήγηση:
    πρόσθετη εξήγηση, εξήγηση με περισσότερες λεπτομέρειες, διασαφήνιση

    5. εμπειρία:
    βίωμα
        πείρα:
    συσσωρευμένες εμπειρίες

    6. ευθύνη:
    η υποχρέωση κάποιου να δώσει λόγο για τις ενέργειές του ή να ανταποκριθεί σε ό,τι έχει αναλάβει
        υπευθυνότητα:
    η συναίσθηση της ευθύνης

    7. μεταγραφή:
    (αθλητή/κειμένου/περιουσιακών στοιχείων)
        μετεγγραφή:
    (μαθητή/σπουδαστή)

    8. τεχνική:
    η αξιοποίηση και η εφαρμογή των επιστημονικών γνώσεων
        τεχνολογία:
    η μελέτη των τεχνικών και επιστημονικών μεθόδων

    9. ψυχικός:
    αναφέρεται στην ψυχή
        ψυχολογικός:
    αναφέρεται στην επιστήμη της ψυχολογίας



    Α Σ Κ Η Σ Ε Ι Σ
     


    Α. Να συμπληρώσετε τα κενά των φράσεων με την κατάλληλη από τις ομόηχες λέξεις που δίνονται σε παρένθεση:

    1. Τι ησυχία! Δεν κουνιέται ………..(φύλο- φύλλο).

    2. Σου στέλνω ένα γλυκό  …….. (φυλή –  φιλί)

    3 . Να κόβεις το ψωμί σε ………..(ψηλός- ψιλός) φέτες, σε παρακαλώ.

    4 .Ο …………..(λιτός- λυτός) τρόπος διατροφής συνιστάται από τους καλύτερους γιατρούς για την περίπτωσή σου.

    5. Ξένα πολεμικά πλοία παραβίασαν τα…………(χορικός- χωρικός) ύδατα της χώρας μας την περασμένη εβδομάδα.



    Β. Να συμπληρώσετε τα κενά των φράσεων με μία από τις παρώνυμες λέξεις που δίνονται σε παρένθεση:
     

    1. Ήρθε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών με ..................από την Ξάνθη. 
                                                                                             (μεταγραφή, μετεγγραφή)
    2.Βρίσκει  πολύ ενδιαφέρουσα την ………. των λέξεων .(ετοιμολογία, ετυμολογία)
    3.Το έργο σου είναι πολύ ………… .( πρότυπο- πρωτότυπο)  Αξίζει να το
               παρουσιάσεις σε έκθεση ζωγραφικής.
    4.Ο αδερφός μου δεν προσελήφθη από την εταιρεία, επειδή δεν είχε  
                επαγγελματική ……….. . (πείρα, πυρά)
    5.Η Μαρίκα είναι τόσο  ………. που δεν μπορούσες να καταλάβεις τι
               ήθελε. (ύστατη, άστατη).   
    6. Στην Κίνα ψηφίστηκε νόμος για τον έλεγχο των ………….. .(γέννηση,
                γένεση)
    7.Μου τηλεφώνησε εχθές και η ………….. της φωνής του ήταν περίεργη.
                                                                                (χρεία, χροιά)

    8. Όλο τα ίδια και τα ίδια. Με έχει πιάσει φοβερή  …….. .(ανία- άνοια)
    9.Μου αρέσουν οι εκδρομές στην ……….. .(έξοχη, εξοχή)
     10.Αφαίρεσε εκτάκτως τις ………..  του, γιατί  κινδύνευε η υγεία του.
                                                                       ( αμυγδαλές- αμυγδαλιές)
    11.Η αδερφή μου ήρθε ……… στον αγώνα δρόμου .(έκτος, εκτός)
    12.Χρειάστηκαν πρόσθετες ………. , ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές τα ζητούμενα. (επεξήγηση, εξήγηση)


     
    Γ.  Να σχηματίσετε προτάσεις με 5 από  τα παρακάτω ζεύγη ομοήχων.
    • αίτημα-έτοιμα
    • ποιο - πιο 
    • βάζο-βάζω
    • λύρα – λίρα
    • θύρα - θήρα  
    • λυτός - λιτός
    • εφορία – ευφορία
    • πού - που
    • λιμός – λοιμός
    • διάλειμμα-διάλυμα
    • κλίνω - κλείνω
    • κλίμα - κλήμα
    • δίστιχο-δύστυχο
    • φύλο - φύλλο
    • ρήμα - ρίμα
    • πώς - πως

                ΕΝΟΤΗΤΑ 6η

    Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων στα παρακάτω παραδείγματα:



    1. Όταν εμφανίστηκε, συνειδητοποίησα τα γεγονότα. 
    2. Σαν τελείωσαν, κοιτάχτηκαν  στα μάτια σοβαρά.
    3. Θα είσαι υπεύθυνος,  αν αποτύχεις.
    4.Θα επιμένει καθημερινά στις απόψεις του, έως ότου πεισθούν όλοι .
    5. Τον ρώτησε, αν είχε χρήματα για παγωτό.
    6. Καθώς προσπαθούσε να σώσει το παιδί, γλίστρησε.
    7. Η Φανή τον περίμενε, ώσπου να γυρίσει.
    8. Εάν το επιθυμείς πολύ, να το πραγματοποιήσεις.
    9. Θέλω να σου μιλήσω, πριν φύγεις.
    10.Χθες το βράδυ, ενώ περπατούσα, πετάχτηκε μπροστά μου μια γάτα.
    11. Όποτε διαβάσει Φυσική, νιώθει συνεπαρμένος.
          12.Προτού φύγεις, να μαγειρέψεις,
          13.Όσο ζει, ελπίζει.
          14. Αν ήξερε ότι θα έρθεις, θα σε περίμενε.  
           15. Είχαν φύγει όλοι, μέχρι να τελειώσει. 
         

              ΕΝΟΤΗΤΑ 7η

     Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων στα παρακάτω παραδείγματα:


    1.      Ήταν τόσο θυμωμένη, ώστε βρόντηξε την πόρτα.
    2.       Μίλησε τόσο ωραία, που τον χειροκρότησαν  όλοι θερμά.
    3.       Είναι πολύ ευχάριστο, για να το πιστέψω!
    4.       Αν και έτρεξα γρήγορα, δεν πρόλαβα το τρένο.
    5.       Να είσαι καλή και τίμια, που να σ' αγαπούν όλοι.
    6.       Ενώ έχει τόσα χρήματα, είναι πολύ τσιγκούνης.
    7.       Πέρασαν τόσο ωραία, που θα ξαναπήγαιναν σ΄ αυτό το ξενοδοχείο.
    8.       Έλειπε τόσο καιρό, που δε θα θυμάται όσα συνέβησαν.
    9.       Πήγε, μόλο που δεν ήθελε ούτε να το συζητήσει.
    10.        Δεν είχε το χρόνο, ώστε να μπορέσει να υποστηρίξει ουσιαστικά τη θέση του.
    11.       Θα συγκατανεύσει, ακόμη κι αν δεν συμφωνεί.
    12.        Δεν πάω, που να χαλάσει ο κόσμος!
    13.        Ήταν τόσο νόστιμο το φαγητό, ώστε ενθουσιάστηκαν όλοι.
    14.        Και να μου τό 'λεγες, δε θα σε πίστευα καθόλου.
    15.        Έστω κι αν δεν ήθελε, αναγκάστηκε να το κάνει.


    ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    Να εντοπίσετε, να χαρακτηρίσετε και να δηλώσετε το ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων στα παρακάτω παραδείγματα:



    1.      Οι θεατές της παράστασης ήταν τόσο εκνευρισμένοι από το κακό θέαμα, ώστε αποχώρησαν πριν το τέλος της αγανακτισμένοι.
    2.      Οι φίλαθλοι ήταν ενθουσιασμένοι και χαρούμενοι, επειδή η ομάδα τους κατάφερε να κερδίσει το κύπελλο Ελλάδας.
    3.      Πρέπει να φύγω , πριν μας δουν μαζί .
    4.      Η καθυστέρηση της πτήσης ήταν μεγάλη, διότι παρουσιάστηκε βλάβη στον κινητήρα του αεροπλάνου.
    5.      Έτρεχαν, για να προλάβουν το τρένο.
    6.      Δεν είμαι σίγουρη, αν κατάλαβες τι με ενοχλεί .
    7.      Ακολουθήσαμε την περιφερειακή οδό με προορισμό το κέντρο της πόλης , για να αποφύγουμε την κίνηση .
    8.     Φαίνεται να είναι σοβαρή, όταν υποστηρίζει την ενοχή του.
    9.       Δεν γνώριζα από πριν , αν θα έρθεις νωρίς .
    10.  Ας ήσουν εκεί, για να τον συναντούσες .
    11.   Αν έρθεις, θα πάρεις αυτό που επιθυμείς , ώστε να είσαι ευχαριστημένος .
    12.  Όταν μιλούσαμε,  δεν γνώριζα τα νέα δεδομένα .
    13.  Προσπάθησε να είσαι ειλικρινής , ώστε να γίνεις και πιστευτός .
    14.   Άμα βρέξει ,χάνουμε την ευκαιρία να βρεθούμε εκεί που επιθυμούμε .  
    15.   Επιθυμώ να βρεθώ κοντά σου ,για να ελέγξω τα λεγόμενά σου .
    16.   Μόλις έφυγε, του τηλεφώνησε ο διευθυντής του .
    17.    Αν και σου είμαι συμπαθής, δεν παύεις να με επικρίνεις .
    18.   Θα σε πιέζω, ωσότου αποκαλύψεις τους συνενόχους σου .
    19.  Για να μπορέσει να φθάσει έγκαιρα , έκλεψε ασθενοφόρο άνοιξε τη σειρήνα και έτρεχε σαν τρελός .


    ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

     

     Α. Να υπογραμμίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις, να κυκλώσετε τη λέξη εισαγωγής  και να τις  χαρακτηρίσετε  συντακτικώς:

    1.Μετά το κρύο και τη βροχή της περασμένης εβδομάδας φοβηθήκαμε μήπως αναβληθεί η εκδρομή μας στα Ζαγοροχώρια.
    2.Οι θεατές  ήταν τόσο δυσαρεστημένοι από το έργο,
    ώστε αποχώρησαν αγανακτισμένοι πριν τελειώσει.
     3.Ο διευθυντής του μουσείου θέλησε να  μας δείξει ορισμένα καινούρια εκθέματα.
    4. Δεν κατάλαβε κανείς πόσο δυνατά χτύπησε την πόρτα και έφυγε βιαστικά.
    5. Ακόμη και οι καθηγητές συμφώνησαν ανεπιφύλακτα σ' αυτό, ότι το σχολικό μας κτίριο χρειάζεται άμεσα  επισκευή.
    6. Οι φίλαθλοι ήταν ενθουσιασμένοι και χαρούμενοι , επειδή η ομάδα τους κατάφερε να κερδίσει το κύπελλο Ελλάδας.
    7.Όσοι μπόρεσαν να περάσουν το ποτάμι με τις βάρκες τους, έφτασαν γρηγορότερα στον προορισμό τους.
    8. Η καθυστέρηση της πτήσης ήταν μεγάλη , διότι παρουσιάστηκε βλάβη στον κινητήρα του αεροπλάνου και έπρεπε να επισκευαστεί.
    9. Αφού καθυστέρησαν, έτρεχαν, για να προλάβουν το τρένο.
    10.Πώς είναι δυνατόν να μην σε σκέφτηκε, αφού σε αγαπάει;
    11. Ο Όλυμπος ήταν το μυθικό βουνό που διάλεξαν για καταφύγιό τους οι θεοί, ενώ το Λιτόχωρο είναι μια από τις πιο ιστορικές πόλεις της Μακεδονίας. 
    12. Αν βρεθείς στη Μακεδονία, να επισκεφθείς οπωσδήποτε τη Βεργίνα. 
    13. Μερικοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι η λατρεία της μυθικής Ευρώπης προήλθε από τη Δωδώνη, όπου έζησε ο Δίας και η Ευρώπη.
    14. Με διαβεβαίωσε πώς θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του, για να διευθετηθεί το θέμα αυτό.
    15. Έλαβα το γράμμα σου και χάρηκα πολύ, γιατί με την αλλαγή της διεύθυνσης μπορούσε και να χαθεί.
    16. Ενώ ταξίδευα, διάβασα και την εφημερίδα.
    17. Αν και πλησίασα πάρα πολύ, δεν με είδε.
    18. Δίσταζε να φανερωθεί, μήπως τον τιμωρήσουν.


    Β. Λεξιλογικές ασκήσεις

     

    1.  Να βρείτε συνώνυμα για τις παρακάτω λέξεις: φοβισμένος, κλαίω, ενοχλώ, μίσος, συνετός, επιδιώκω, απορία, εκλιπαρώ, βούληση, ολέθριος, έδρα
    2.  Να βρείτε αντώνυμα για τις παρακάτω λέξεις: κρύος, αγοράζω, νέος, θνητός, αλήθεια, έπαρση, διορισμένος, αγνωμοσύνη, κοινωνικός, τρικυμία
    3.  Να βρείτε τα παρώνυμα των παρακάτω λέξεων: στερώ, αθέρας, λατόμος, σφήκα, οφείλω, πρότυπο, υπομονή, κληρονόμησε, αχόρταστος, ήρεμος
    4.  Να βρείτε τα τονικά παρώνυμα των παρακάτω λέξεων: σχόλιο, ανία, θόλος, ράφι, πίνω, χωρικά, φορά, περνώ, στοιχείο, γέρνω, πόλοι, χρήση, ξέρω
    5.   Να βρείτε τα ομόηχα των παρακάτω λέξεων και να σχηματίσετε προτάσεις, ώστε να φαίνεται η σημασία τους: όρος, λιτός, κλήμα, ωδή, πείρα, ρήμα, φακοί, ψιλή, τόνος, Τροία,  βάζο, ζώνει, μισώ, τόπι, οικία, ποικίλη

     Να υπογραμμίσετε και να χαρακτηρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις:

    1.     Ενώ στο παρελθόν οι άνθρωποι έβλεπαν τη διαφορετικότητα των γλωσσών  που πήγαζε από την ασυνεννοησία , όπως δηλώνει και ο μύθος του πύργου της Βαβέλ, σήμερα η πληθώρα των γλωσσών μάς φαίνεται ως μια πολύτιμη κληρονομιά που πρέπει να διασωθεί. Σήμερα γνωρίζουμε ότι, όταν πεθαίνει μια γλώσσα, χάνεται μαζί της και μια «κοσμοαντίληψη». Το ερώτημα είναι βέβαια πώς μπορεί να διατηρηθεί αυτή η γλωσσική διαφορετικότητα. Αν ο αναγκαίος όρος για να γεννηθεί και να διατηρηθεί μια διαφορετική γλώσσα είναι η σχετική απομόνωσή της, τότε η επανάσταση της επικοινωνίας διακόπτει το «φυσικό» κύκλο γέννησης των γλωσσών. Είναι βέβαιο ότι γλώσσες πέθαιναν πάντοτε στην πορεία της ιστορίας, αλλά στο μεταξύ γεννιούνταν άλλες. Ενώ αντίθετα, με τα σύγχρονα συστήματα μαζικής επικοινωνίας και μεταφορών, αυτή η γέννηση νέων γλωσσών παρεμποδίζεται. 
    2.     Το τραγούδι είναι μια μαγική στιγμή , αφού γεννήθηκε από την φαντασία , για να φωτίσει τις κρυφές κι αθέατες γωνιές να μας γεμίσει ερωτήματα και μελωδίες που ίσως γενούν δικές μας, έτσι που να κοπεί ο ύπνος μας και να χαθεί για πάντα –αν είναι δυνατόν– ο εφησυχασμός μας. 
    3.     Η τέχνη  του ανθρώπου, όσο και αν αποβλέπει στο απόλυτο, αναπτύσσεται στο πεδίο του δυνατού. Ο Παρθενών συντίθεται ως ναός της θεάς αλλά, για να ανεγερθεί και να κατανικήσει τη βαρύτητα, χρειάζεται τεχνάσματα στατικά και οπτικά. Αφότου όμως το πέτυχε, εκφράζει αξίες και θέλγει τους ανθρώπους. Ίδια και η ποίηση, για να εκφράσει το άφατο, χρειάζεται τεχνάσματα  που θα αποτινάξουν τη λήθη έτσι ώστε να τις καταστήσουν ζωντανές φωνές συμβολικές. Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να κάμει τίποτε περισσότερο, διότι δεν είναι ο δημιουργός του κόσμου.

    4.     Ο Tόφλερ υποστηρίζει ότι με το σημερινό ρυθμό ανάπτυξης της γνώσης, όταν ένα παιδί που έχει γεννηθεί σήμερα θα αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο, τότε η ποσότητα γνώσεων στον κόσμο θα είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη. Όταν το ίδιο παιδί θα είναι τριάντα ετών, το 97% των γνώσεων που θα έχει αποκτήσει ο κόσμος, θα έχουν μαθευτεί από τη χρονολογία γέννησής του και μετά. Αναρωτιόμαστε λοιπόν πού θα φτάσει ο κόσμος.