ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΑΣ B΄








E N O T H T A   1η ----  Οι μορφές του Υποκειμένου

Στις παρακάτω προτάσεις να υπογραμμίσετε το υποκείμενο και να δηλώσετε τη μορφή που έχει: ( στις προτάσεις β και ι να βρεθεί το υποκείμενο του υπογραμμισμένου ρήματος)

1.   Οι αιχμάλωτοι βρέθηκαν δεμένοι.

2.   Είναι καλύτερα να φύγεις.

3.   Ο φοβισμένος δεν ενεργεί σωστά.

4.   Όποιος φοβάται, ας φύγει.

5.   Άνθισαν οι μυγδαλιές!

6.   Την παράσταση έκλεψε ένα σκυλάκι.

7.   Το άκουσαν κι εκείνοι.

8.   Το άριστα είναι δύσκολο.

9.   Οι νέοι έχουν δικαίωμα στο όνειρο.

10.     Είναι δύσκολο να τα ξέρεις όλα!

11.     Στο πίσω μέρος της αίθουσας υπήρχαν ελεύθεροι σκοπευτές.

12.     Οι μικροί σέβονται τους μεγάλους.

13.     Όσοι δεν έρθουν, θα χάσουν.

14.     Η συντροφιά σου είναι πολύ ευχάριστη.

15.     Το τώρα με ενδιαφέρει πιο πολύ.

16.     Κι εσύ ήρθες πολύ αργά!

17.     Οι δραστηριότητες θα παρουσιαστούν αύριο.

18.        Κάποιοι δεν συμμερίζονται αυτή την άποψη.

19.     Το ότι έφυγες γρήγορα δεν είναι δικαιολογία.

20.         Έρχονται και ξανάρχονται στο νησί οι ξένοι.

21.       Είναι ανάγκη επιτακτική να μιλήσουμε οι δυο μας.

22.         Ο βρεγμένος τη βροχή δε την φοβάται.

23.     Το χθες και το σήμερα είναι αυτό που γνωρίζουμε.

24.         Και βέβαια, ο σύλλογος διδασκόντων θα παραστεί στην τελετή.

25.     Έφυγαν μακριά τα πουλιά, τα χελιδόνια.





Ενότητα 2η


A. Να δηλώσετε την έγκλιση και τη σημασία της:

1.      Οι γονείς θυσιάζονται για τα παιδιά τους.
2.      Να λύσετε όλες τις ασκήσεις.
3.      Βοήθησέ με, Παναγία μου.
4.      Μην κλαις όλη την ώρα.
5.      Θα μου άρεσε ένα ταξίδι στο εξωτερικό.
6.      Ας έρθει κι Βίκυ στην παρέα.
7.      Διαλυθείτε ήσυχα.
8.      Μην κάνετε φασαρία, επιτέλους!
9.      Θα έκανα οτιδήποτε για σένα.
10.  Ο Πέτρος εξηγεί το μάθημα στον Βασίλη.
11.  Μακάρι να ήμουν πλούσιος.
12.  Ρώτα, ξαναρώτα, θα βρεις την άκρη.
13.  Ίσως βρίσκεται στον κήπο.
14.  Δεν επιτρέπονται τα κινητά στο σχολείο.
15.  Δώσε μου το μολύβι σου.
16.  Μην τρέχετε στους διαδρόμους .
17.  Μακάρι να αγοράσει μια κιθάρα ο Δημήτρης.
18.  Κλείσε την πόρτα, επιτέλους.
19.  Ας μη βιαζόμαστε άλλο.
20.  Να με έπαιρνες αμέσως τηλέφωνο!

Β. Να δηλώσετε το χρόνο, τη χρονική βαθμίδα και το ποιόν των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις:

1.  Είχε ήδη φύγει από το σπίτι.

2.  Η Καλλιόπη αγαπούσε τη γιαγιά της.

3.  Αποφασίσαμε για το περιοδικό.

4.  Θα μένω μαζί τους κι εγώ;

5.  Η αδερφή μου συγυρίζει κάθε Σάββατο.

6.  Θα λειτουργήσει βιβλιοθήκη στο σχολείο μας.

7.  Δούλευαν ολημερίς κι ολονυχτίς.

8.  Θα έχουμε φύγει ως την Παρασκευή.

9.  Συναντηθήκαμε όλοι προχθές το βράδυ.

10.       Θα μου πλύνεις το φόρεμα;




Ε  ν  ό  τ   η   τ   α     4η

Α.  Προτάσεις --- (οι διαθέσεις των ρημάτων)

1.     Ο Πέτρος ζωγραφίζει  όλη μέρα.
2.     Σε λίγα λεπτά το διαστημόπλοιο εκτοξεύεται.
3.     Η Ελένη γυμνάζεται καθημερινά.
4.     Ο Στέφανος τώρα αναπαύεται.
5.     Βασανίζεται συνεχώς από τύψεις.
6.     Η Νίκη υπέφερε πολύ στα παιδικά της χρόνια.
7.     Ο Στέλιος ντύθηκε με γρήγορες κινήσεις.
8.     Ο αστροναύτης εργάζεται με πολλή προσοχή.
9.     Η Μαρία δέχτηκε συγχαρητήρια για την ερμηνεία της.
10.            Η Φωτεινή έραψε το νυφικό της σε γνωστό οίκο μόδας.
11.            Σήμερα ο καθηγητής απουσιάζει.
12.            Φυσικά, εφοδιαζόμαστε με τον απαραίτητο εξοπλισμό για τις εκδρομές μας.
13.            Ο Μανώλης έλιωσε από τον πυρετό.
14.            Το λάστιχο του αυτοκινήτου τρύπησε από τα γιαλιά.
15.            Ο Θωμάς ξυρίζεται.
16.            Η Βάσω φιλοξενείται από μια φίλη της,
17.            Όλοι οι ηθοποιοί του θιάσου μοιράστηκαν την επιτυχία.
18.            Η εντολή υπογράφτηκε από τον διοικητή.
19.            Οι αστροναύτες ζουν για λίγες μέρες στο διάστημα.
20.            Ο μηχανικός έλεγξε προσεχτικά τη λειτουργία της μηχανής.

Β.  Ά σ κ η σ η

1.     Η μητέρα έραψε το κουμπί του παλτού.
2.     Ο Κώστας  μαύρισε από τον ήλιο.
3.     Ο Βαγγέλης τον μαύρισε στο ξύλο.
4.     Η Σοφία έκοψε τα μαλλιά της στο κομμωτήριο.
5.     Η Άρτεμις έκοψε το ψωμί.
6.     Δεν υπάρχει καμιά ελπίδα νίκης.
7.     Αυτό το σπίτι πουλιέται.
8.     Η Μαρία ξενιτεύτηκε από μικρή.
9.     Συνεχώς γυρεύει τη χαρά.
10.            Το πονηρό πουλί από τη μύτη πιάνεται.
11.            Ο γιόκας μας κοιμάται ολημερίς.
12.            Η Πόλη αλώθηκε από τους Φράγκους το 1204.
13.            Ο Θέμης φιλοξενείται από έναν φίλο του.
14.            Κι εμείς γράψαμε τόσα γράμματα!
15.            Στενοχωρήθηκε πολύ με την αποτυχία σου.


Γ.  Προτάσεις --- (μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα)

1.     Ο ήλιος ανέτειλε νωρίς σήμερα.
2.     Ο Δημήτρης αγόρασε καινούργιο αυτοκίνητο.
3.     Ο παππούς μας έστειλε πολλά δώρα για τις γιορτές.
4.     Εχθές αγόρασαν γλυκά,σοκολατάκια και καραμέλες.
5.     Έζησε δύσκολη ζωή ως μετανάστης.
6.     Δεν εκτιμά καθόλου τους άπληστους.
7.     Συνέχεια υποστήριζε τους αδικημένους.
8.     Αποφάσισαν να αγοράσουν σπίτι.
9.     Ενδιαφερόμαστε πολύ για την πρόοδό σου.
10.       Έβαλε τα ξύλα στο τζάκι.
11.       Συζητούν σήμερα οι γονείς με τα παιδιά τους;
12.       Φυσικά, θεωρώ τον Ανέστη εγωιστή.

( εμπρόθετο αντικείμενο: με, σε, για, από + αιτιατική)

Δ. Άσκηση

Στις πρακάτω προτάσεις να υπογραμμίσετε τα αντικείμενα και να χαρακτηρίσετε το ρήμα:


1.     Ο γιατρός εξέτασε προσεκτικά τον ασθενή.

2.     Το αεροπλάνο πετάει πάνω από τα σύννεφα.

3.     Φόρεσες πουκάμισο καλό και γραβάτα;

4.     Επιτέλους, σας ρώτησα κάτι.!

5.     Τους κέρασε και γλυκό του κουταλιού;

6.     Πόσο ωραία χορεύει το συρτό!

7.     Τα παιδιά χάρισαν της μητέρας ένα σπάνιο βιβλίο.

8.     Το διάλειμμα κράτησε λίγο.

9.     Πολλά πλοία διασχίζουν το Αιγαίο καθημερινά.

10.                        Ο καθηγητής όρισε εσένα επιμελητή.

E. ΑΣΚΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Να χαρακτηρίσετε το ρήμα, να υπογραμμίσετε το αντικείμενο, να το χαρακτηρίσετε  και να δηλώσετε τη μορφή του:

1.    Η Μαρία κέρδισε το βραβείο στο διαγωνισμό λογοτεχνίας.
2.    Δεν συμπαθώ  καθόλου τους υπερήφανους!
3.    Δεν αντέχω άλλο τη μουρμούρα.
4.    Μοιάζεις της μητέρας σου στα μάτια!
5.    Τα παιδιά τρέχουν στο δρόμο.
6.    Έζησε μια δύσκολη ζωή.
7.    Μελέτησα  Μαθηματικά, Θρησκευτικά και Ιστορία για διαγώνισμα αυτή την εβδομάδα.
8.    Χαιρέτησε με ενθουσιασμό τους συγκεντρωμένους και ύστερα  έφυγε.
9.    Απελπίστηκαν με τους άτακτους.
10.  Επιθυμούν να χωρίσουν αξιοπρεπώς .
11. Τον συνάντησε νωρίς χθες το βράδυ.
12. Ο κόσμος χαλάει κι εσύ κοιμάσαι τον ύπνο του δικαίου.
13. Φοβάται τους απογοητευμένους.
14. Με ενδιαφέρει το τώρα.
15. Ο  κατηγορούμενος ήταν ένοχος .
16. Μας μίλησε πολύ σοβαρά για τα όνειρά του.
17. Ο καθηγητής εξετάζει τα παιδιά Γλώσσα.
18. Ο δήμος  βράβευσε τους αριστούχους.



Δ Ι Ο Ρ Θ Ω Σ Η       Ε Κ Θ Ε Σ Η Σ 



ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ


Ερωτηματική

o ποιος, ποια, ποιο π.χ. Ποια είναι η κοπέλα;

o πιο ( επίρρημα ) συνοδεύει επίθετο, μετοχή ή επίρρημα

            π.χ. Ποιον αγαπάς πιο πολύ;

o πια ( επίρρημα ) συνοδεύει ρήμα π.χ. Δε σε θέλω πια. 
 
Αναφορικές

1.

o ό,τι (αντωνυμία) π.χ. Κάνε ό,τι θέλεις

o ότι (σύνδεσμος) π.χ. Μου είπε ότι θα φύγει αύριο

2.

o όπου (αναφορικό τοπικό επίρρημα) π.χ. Πήγαινε όπου θέλεις

o που (αναφορική αντωνυμία) π.χ. Οι μαθητές που δεν προσέχουν στο μάθημα έχουν κενά(προσδιορίζει ονομαστική)

o οποίος, οποία, οποίο (αναφορική αντωνυμία) π.χ. Οι μαθήτριες

τις οποίες διδάσκω είναι τελειόφοιτες

 Οι μαθήτριες των οποίων το επώνυμο αρχίζει από Α έως Κ θα εξεταστούν τώρα

Οι μαθήτριες για τις οποίες σας μίλησα είναι από την Κύπρο

Οι εργάτες στους οποίους έχει δοθεί άδεια μπορούν να φύγουν

ΠΟΤΕ:  Εκεί υπήρχε μια ελιά που ο παππούς μου φρόντιζε

ΑΛΛΑ: Εκεί υπήρχε μια ελιά την οποία  ο παππούς μου φρόντιζε


E N O T H T A     5η

1. Να σχηματίσετε τα παραθετικά των επιθέτων: ακριβός, παχύς, ευσεβής, απλή, λαμπερή, ευτυχής, σπάνιο, μικρός, καλό, πολυτελής
2. Να αντικαταστήσετε τα μονολεκτικά παραθετικά με τον περιφραστικό τους τύπο και το αντίστροφο: 
    α.  Το πιο απλό που μπορείς να κάνεις είναι να μη μιλάς.
    β.  Το πιο καλό διήγημα θα βραβευτεί.
    γ.  Πολύ ωραία μας τα είπες.
    δ.  Πρέπει να είσαι πολύ καλός μαθητής, αν θέλεις να πάρεις την υποτροφία.
    ε.  Ελάχιστοι τουρίστες επισκέφτηκαν φέτος το νησί μας.
    στ.Τον γνωρίζω πολύ λίγο κι έτσι δεν μπορώ να ξέρω τον χαρακτήρα του.
    ζ.  Πρέπει να είσαι πιο επιεικής, αν θέλεις να σε συμπαθούν τα παιδιά.
    η.  Θέλω να είσαι πάρα πολύ ειλικρινής απέναντί μου.
    θ.  Το επιχείρημά σου είναι σαφέστατο.
    ι.   Αυτό ήταν το πιο γλυκό κρασί από όσα έχω δοκιμάσει.
    ια. Ο ιδιοτελής είναι ο πιο κακός φίλος.



Λεξιλόγιο για Εργασία - Επάγγελμα
Ρήματα: ε ρ γ ά ζ ο μ α ι , α ν α θ έ τ ω , α π α σ χ ο λ ο ύ μ α ι  π ρ ο σ φ έ ρ ω , υ π η ρ ε τ ώ , έ χ ω ω ς κ ύ ρ ι ο έ ρ γ ο , σ τ ρ ώ ν ω σ τ η δ ο υ λ ε ι ά ,  ε κ τ ε λ ώ υ π η ρ ε σ ί α ,κ α τ α γ ί ν ο μ α ι , κ ά ν ω υ π ε ρ ω ρ ί ε ς , 
 ε φ η μ ε ρ ε ύ ω  κ ο π ι ά ζ ω , μ ο χ θ ώ , ε ξ α ν τ λ ο ύ μ α ι ,  π ν ί γ ο μ α ι σ τ η δ ο υ λ ε ι ά , δ ο υ λ ε ύ ω σ α ν σ κ λ ά β ο ς ή σ α ν τ ο σ κ υ λ ί , ξ η μ ε ρ ο β ρ α δ ι ά ζ ο μ α ι σ τ η δ ο υ λ ε ι ά ,  α σ κ ώ ε π ά γ γ ε λ μ α , σ τ α δ ι ο δ ρ ο μ ώ , κ η ρ ύ τ τ ω - σ π ά ζ ω α π ε ρ γ ί α .
Ουσιαστικά: εργασία, έργο, δουλειά, υπηρεσία, δούλεψη, επάγγελμα, 
επαγγελματίας, επιτήδευμα, εργάτης, υπάλληλος, εργοδότης, τεχνίτης, αρχιτεχνίτης, μάστορας, πρωτομάστορας, συνεργάτης, συνάδελφος, εργολήπτης, άεργος, άνεργος
Επίθετα: χειρωνακτική, διανοητική, σωματική, πνευματική, ερασιτεχνική, προσωπική, ημερήσια, νυχτερινή,  έμμισθη, άμισθη, δημόσια, ιδιωτική (εργασία) --- ανθυγιεινό, αποδοτικό, παραγωγικό, επικερδές, προσοδοφόρο (επάγγελμα), βιοποριστική απασχόληση, επαγγελματικός ,εργατικός, εργαζόμενος, δημόσιος, ιδιωτικός, ειδικευμένος, ανειδίκευτος, πολυάσχολος, απασχολούμενος 


                                    


Ε Ν Ο Τ Η Τ Α    7η

Α. Να υπογραμμίσετε και να χαρακτηρίσετε τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς στις παρακάτω προτάσεις:
  1.  Μαζεύτηκαν όλοι στην πλατεία.
  2. Θα επιστρέψω σε λίγες μέρες.
  3. Κοστίζει ακριβά αυτή η τσάντα.
  4. Το ποτήρι  έσπασε σε χίλια κομμάτια.
  5. Πέθανε από τον καϋμό του.
  6. Δουλεύει τραγουδώντας.
  7. Έξαφνα ακούστηκε ένας θόρυβος.
  8. Οι ξιφολόγχες άστραψαν πάνω από τα κεφάλια του πλήθους.
  9. Ύστερα άρχισαν τα προβλήματα.
  10. Είμαι ευχαριστημένος από την πρόοδό σου.
  11. Οι Αθηναίοι ήταν περήφανοι για τα κατορθώματά τους.
  12. Φαινόταν πάντα  κριτής αμερόληπτος.
  13. Κατακρίθηκε για αλαζονεία.
  14. Ο κριτής στεκόταν πλάι στο σκάμμα.
  15. Πήγε στη Γερμανία για δουλειά.
  16. Όχι, δεν ήρθε.
  17. Ίσως της μιλήσω, αν είναι ευγενική.
  18. Το δάχτυλό της την πονούσε, γιατί το δαχτυλίδι ήταν στενό.
  19. Του χρόνου θα πάμε στο εξωτερικό.
  20. Μας μίλησε εμπιστευτικά.

Β. Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε τα αντικείμενα και τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς:


  1. Έχει πάντα καιρό για τη διασκέδασή του.
  2. Έδωσε στο Νίκο ένα παγωτό.
  3. Γρήγορα έγινες καλά!
  4. Κάθισε θλιμμένος στον πάγκο.
  5. Δεν της μοιάζει στην καλοσύνη.
  6. Πρόσφερε στη γιαγιά σου μια καρέκλα.
  7. Στενοχωρήθηκε για τη βροχή.
  8. Θύμωσε με το φίλο του πολύ άσχημα.
  9. Τον σκέπασε με μια κουβέρτα.
  10. Ο Βασίλης τραυματίστηκε στους αγώνες.

                ΕΝΟΤΗΤΑ 8η--- Η ΜΕΤΟΧΗ

Βλέπε θεωρία: http://alexgger.blogspot.com/2013/04/8.html
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Α .Να χαρακτηριστούν οι μετοχές ως προς το είδος(χρονική, τροπική,κτλ.):
1.      Ξημερώνοντας των Φώτων μπήκαμε στην Κορυτσά.
2.      Ήρθε τρέχοντας.
3.      Πηγαίνοντας στο σχολείο, συνάντησα τον Κώστα.
4.      Αφήνοντας την δουλειά στη μέση , δεν κερδίζεις τίποτα.
5.      Θαρρώντας πως έχει δίκιο, άρχισε να διαμαρτύρεται.

      Β. Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε τις  επιρρηματικές και τις επιθετικές μετοχές και να τις χαρακτηρίσετε συντακτικώς:
1.      Ο εργαζόμενος άνθρωπος προοδεύει.
2.      Περνάει τον καιρό του διαβάζοντας.
3.      Ποιο είναι το περιεχόμενο του βιβλίου;
4.      Ο προϊστάμενος της εταιρείας έφυγε για την Ευρώπη.
5.      Ο Πέτρος πάντοτε έρχεται γελώντας.
6.      Μελετώντας τόσο λίγο, δεν θα γράψεις καλά.
7.      Έμεινα σ’ ένα συνηθισμένο σπίτι.
8.      Χαρούμενη η Αλίκη όρμησε στην τάξη.
9.      Γνωρίζοντας την αλήθεια, αποφάσισε να μιλήσει.

10.   Οι φορολογούμενοι πρέπει να συμπληρώσουν τη δήλωσή τους.

Κάνοντας κλικ στο σύνδεσμο


http://examsos.yooblog.gr/2010/04/08/8089 θα βρείτε επαναληπτικές ασκήσεις για τη Νεοελληνική Γλώσσα