Β΄Γυμνασίου-Γλώσσα

ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ---16/3/20

Να γίνουν όλες οι ασκήσεις της 6ης ενότητας στο βιβλίο του μαθητή και στο τετράδιο Εργασιών είτε επάνω στο βιβλίο, όπου είναι δυνατόν, είτε στο τετράδιο.



Ε  Ν  Ο  Τ  Η  Τ  Α     1 η

ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Α. Βλέπε :  https://youtu.be/8yegu-Y2_7I

(Ποιες περιοχές προβάλλει και για ποιο λόγο;)




Ερωτήσεις:  Εκατομμύρια τουρίστες επιλέγουν να επισκεφτούν κάθε χρόνο την Ελλάδα.
1. Ποιες περιοχές είναι αυτές που βλέπουμε; 
2. Γιατί νομίζεις πως προσελκύουν το ενδιαφέρον τόσων  ανθρώπων;     



Σχόλια:  Τουρισμός : α) η προσωρινή μετακίνηση 

ανθρώπων από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους στο 

εσωτερικό της χώρας ή στο εξωτερικό για να ψυχαγωγηθούν,

να ξεκουραστούν και να επισκεφτούν διάφορα αξιοθέατα

 β) το σύνολο των δραστηριοτήτων που έχουν σχέση με τον τουρισμό

Βλέπε: https://youtu.be/tIsFkkJ17Os

Β. ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
  


Μορφές υποκειμένου



Το υποκείμενο βρίσκεται πάντα σε πτώση  Ο Ν Ο Μ Α Σ Τ Ι Κ Η  
και για να το βρούμε ρωτάμε ποιος, ποια  ποιο, ποιοι, ποιες, ποια


                                Παραδείγματα
  1. Η γυμνάστρια οδηγεί τους μαθητές στην παρέλαση. ( ουσιαστικό )
  2. Οι άρρωστοι  θέλουν προσοχή. ( επίθετο )
  3. Εκείνος μίλησε δυνατά. ( αντωνυμία )
  4. Ο αδικημένος φωνάζει. ( μετοχή )
  5. Πρέπει να το διαβάσεις προσεχτικά. ( πρόταση )
  6. Το διότι είναι σύνδεσμος. ( οποιαδήποτε λέξη με άρθρο )
Σχόλια: Προσοχή στα μέρη του λόγου! Ακολουθεί συνοπτικός πίνακας. Βλ. και  http://pareakig1.blogspot.gr/2015/01/blog-post_88.html για πληροφορίες και ασκήσεις.







Ε   Ν   Ο   Τ   Η   Τ   Α       2 η

Οι εγκλίσεις




Παραδείγματα

ΟΡΙΣΤΙΚΗ
  1. Η Μαρία κοιτάζει το γαλάζιο πουλί.( πραγματικό )
  2. Θα έδινα τα πάντα, για να πετύχω. ( δυνατό
           {θα+Οριστική Παρατατικού ή Υπερσυντέλικου}
      3. Ο Πέτρος δεν είναι μέσα. Θα παίζει στην αυλή. ( πιθανό )
      4. Μακάρι να μην τον γνώριζα. ( ευχή )
       5. Δεν έρχεσαι αύριο μαζί μου στη δουλειά; ( παράκληση )

ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
  1.  Αν βρω λίγο χρόνο, θα ζωγραφίσω.( ενδεχόμενο )
  2. Ας γίνω πρώτα καλά και μετά βλέπουμε. ( επιθυμητό )
  3. Εδώ ας σταθούμε για λίγο. ( προτροπή )
  4. Ας έρθει κι αυτός μαζί μας! ( παραχώρηση )
  5. Ας πάει στο καλό το κοριτσάκι μας...( ευχή )
  6. Τότε να δεις τι αξίζω! ( δυνατό )
  7. Τι να κάνω; ( απορία )
  8. Έρθει, δεν έρθει, εγώ θα πάω.( πιθανό )
  9. Μη μου ξαναμιλήσεις. ( προσταγή )

ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
  1. Ανοίξτε τα παράθυρα. ( προσταγή )
  2. Διάβασε το μάθημά σου. ( προτροπή )- Μη χαζεύεις. ( αποτροπή )
  3. Μη μιλάτε την ώρα του μαθήματος! ( απαγόρευση )
  4. Λυπήσου με, Θεέ μου! ( παράκληση )
  5. Σύρε, παιδί μου, στο καλό.( ευχή )
  6. Λέγε,λέγε, θα τον καταφέρεις. ( έντονη ενέργεια )
  7. Κάνε ό,τι θέλεις. ( παραχώρηση )



    ΠΕΡΙΛΗΨΗ
 
 
Ορισμός: η σύντομη απόδοσητου περιεχομένου ενός κειμένου ή προφορικού λόγου
Πώς γράφουμε περίληψη;



Øανάγνωση του τίτλου του κειμένου
Ø προσεκτική ανάγνωση όλου του κειμένου
Ø εντοπισμός του θεματικού κέντρου (κεντρικό νόημα) του κειμένου
Ø ανάγνωση του κειμένου για  δεύτερη φορά, παρακολουθώντας τη σειρά των γεγονότων ή των ιδεών
Ø μελέτη κάθε παραγράφου χωριστά, για να διαπιστώσουμε τα επιμέρους θέματα που αναπτύσσονται
Ø σημείωση-υπογράμμιση ( λέξεις-κλειδιά κάθε παραγράφου)
Ø γράφουμε έναν πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο, στηριζόμενοι στις λέξεις-κλειδιά

                                                
                ΕΝΟΤΗΤΑ 3η



Βλέπε:  http://www.edutv.gr/index.phpoption=com_content&task=view&id=238&Itemid=179    

  Ε  Ν  Ο  Τ  Η  Τ  Α     4η

             Ο ι     δ ι α θ έ σ ε ι ς   τ ω ν   ρ η μ ά  τ ω ν

                                          

                                              Η διάθεση αναφέρεται στη σημασία
       


Ρήματα:Ενεργητικής Διάθεσης ή Ενεργητικά----
Το υποκείμενο ενεργεί .
Π.χ. : Ο μαθητής διαβάζει, Ο υπάλληλος εργάζεται προσεκτικά.
               Παθητικής διάθεσης ή παθητικά----
Το υποκείμενο παθαίνει κάτι,δέχεται μια ενέργεια από ένα άλλο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα (προβάλλεται η δράση και όχι το υποκείμενο)
              Π.χ.: Το νερό του ποταμού πάγωσε από το κρύο. 
            Το αυτοκίνητο επισκευάστηκε από  το μηχανικό.
              Μέσης διάθεσης ή μέσα----Το υποκείμενο ενεργεί και η ενέργεια γυρίζει στο ίδιο (το υποκείμενο είναι και δράστης και δέκτης της ενέργειας)
      Π.χ. : Η Άννα ντύνεται προσεκτικά. 
       Κοίταξε τον εαυτό της στον καθρέφτη.
                Ουδέτερης διάθεσης ή ουδέτερα-----
Το υποκείμενο ούτε ενεργεί ούτε δέχεται
                κάποια ενέργεια, αλλά βρίσκεται σε μια κατάσταση (το υποκείμενο δεν είναι
                ούτε δράστης ούτε δέκτης κάποιας ενέργειας.)
                Π.χ.: Τα παιδιά πεινούν. Ο Κώστας κοιμάται.

 Σχόλια: Βλέπε παρουσίαση για διαθέσεις:   http://history-logotexnia.blogspot.gr/2013/12/4.html
 ή http://alexgger.blogspot.gr/2011/12/blog-post_17.html


                                             ΕΝΟΤΗΤΑ 4η  

           Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα, Αντικείμενο


 

              Π α ρ α δ  ε ί  γ μ α τ α

1. Αμετάβατο: Ο πατέρας μαστορεύει συχνά.
2. Μεταβατικό Μονόπτωτο: Οι μαθητές λύνουν τις ασκήσεις.
3. Μεταβατικό δίπτωτο: Προχθές χάρισαν της Νίκης ένα σκυλάκι.

 Π α ρ α δ  ε ί  γ μ α τ α
1. Η Φανή φοβάται τα σκυλιά.(εξωτερικό)
2. Η γιαγιά τραγούδησε ένα παλιό τραγούδι. (εσωτερικό)
3. Εχθές συναντήθηκα με τους φίλους μου.(εμπρόθετο)
     
Π α ρ α δ  ε ί  γ μ α τ α


1. Το μωρό θέλει νερό.
2. Θα του μιλήσω καθαρά.
3. Περιμένει τον καλό της με αγωνία.
4. Ο τρελός είδε το μεθυσμένο και φοβήθηκε. 
5. Να ξέρεις ότι δεν έρχεται.
6. Θέλω να ξέρω το πως.
7. Κανείς δεν φανταζόταν το τι θα γινόταν

Σχόλια: Βλέπε και παρουσίαση: http://alexgger.blogspot.gr/2011/12/blog-post_28.html
   



                                           Ε Ν Ο Τ Η Τ Α   6η 

                    Α Ν Τ Ω Ν Υ Μ Ι Ε Σ


Προσωπικές
εγώ, εσύ, αυτός, -ή, -ό (μου, σου, του/της, τος, τη, το)

2.
Κτητικές
1. μου, σου, του/της
2. δικός, -ή, -ό μου,σου, του
3. δικός, -ή, -ό μας,
σας, τους
3.
Αυτοπαθείς
ο εαυτός μου, σου, του
4.
Οριστικές
1. ο ίδιος, η ίδια, το ίδιο
2. μόνος, -η, -ο μου, σου, του
5.
Δεικτικές
1. αυτός, -ή, -ό
2. (ε)τούτος, -η, -ο
3. εκείνος, -η, -ο
4. τέτοιος, -α, -ο
5. τόσος, -η, -ο
6.
Αναφορικές
1. που
2. ο οποίος, η -α, το -ο
3. όποιος, -α, -ο
4. όσος, -η, -ο
5. ό,τι
6.οποιοσδήποτε,
οσοσδήποτε,
οτιδήποτε
7.
Ερωτηματικές
1. τι
2. ποιος, -α, -ο
3. πόσος, -η, -ο
8.
Αόριστες
1.ένας, μια/μία, ένα
2.κανένας/κανείς,
καμιά/καμία, κανένα
3. κάποιος, -α, -ο
4. μερικοί, -ές, -ά
5.κάτι, κατιτί
6.τίποτε/τίποτα
7.κάμποσος, -η, -ο
8.κάθε
9.καθένας,
καθεμιά/καθεμία,
καθένα
10.καθετί
11.ο, η, το δείνα,
ο, η, το τάδε
12. άλλος, -η, -ο

E N O T H T A   7η

Επιρρηματικοί προσδιορισμοί ονομάζονται τα επιρρήματα ή άλλα λεκτικά σύνολα που προσδιορίζουν κυρίως ρήματα.



            Π Α Ρ Α Δ Ε Ι Γ Μ Α Τ Α
1. α. Θα φύγω αύριο.
    β. Θα ταξιδέψουμε νύχτα.
    γ. Έφυγε σκεφτικός.
    δ. Μιλούσε κλαίγοντας.
2. α. Πέρασα από τοσπίτι.
    β. Θα ξεκινήσουμε το πρωί.
    γ. Δουλεύει μέρα νύχτα.
   δ. Σιγά-σιγά θα συνηθίσεις.
   ε. Βάδιζε άκρη άκρη στο δρόμο.
  στ.Κρύφτηκε πίσω από την κουρτίνα. 
   ζ. Θα φύγω, για να μη σε βλέπω. 

Οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί φανερώνουν:



Π Α Ρ Α Δ Ε Ι Γ Μ Α Τ Α

  1. Είναι κανείς εδώ;
  2. Αναχωρώ αύριο.
  3. Μιλάει σιγά.
  4. Κοστίζει πολύ.
  5. Πέθανε από ασιτία.
  6. Θα πάω για σπουδές.
  7. Το ξύλο κόπηκε σε δυο κομμάτια.
  8. Δε με ρώτησαν σχετικά με το ατύχημα.
  9. Δουλεύω με την ώρα.
  10. Παρά το κρύο βγήκε να κυνηγήσει.
  11. Ναι, θα πάω. Ίσως έρθω.

  ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ   ΠΙΝΑΚΑΣ   ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΩΝ

1. Τοπικά
2. Χρονικά
3. Τροπικά
4. Ποσοτικά
5. Βεβαιωτικά κ.ά.
α. Ερωτηματικάπού; (πούθε; )πότε;πώς;πόσο ?α) Βεβαιωτικά
ναι
μάλιστα
βέβαια
βεβαιότατα
ορισμένως
αλήθεια (αληθινά)
σωστά.
β) Διστακτικά
ίσως
τάχα (τάχατε)
δήθεν
πιθανόν
άραγε.
γ.) Αρνητικά
όχι
δε(ν)
μη(ν)
όχι βέβαια
β. Αόριστακάπου
πουθενά
αλλού
κάποτε
κάπου κάπου
πότε πότε
άλλοτε
κάπως
αλλιώς
αλλιώτικα
κάμποσο
γ. Δεικτικάεδώ
«κει
αυτού
παντού
τότε
τώρα
ποτέ
έτσι
μαζί
τόσο
5. Αναφορικάεκεί που
όπου
οπουδήποτε
τότε που
όποτε
οποτεδήποτε
όπως
καθώς
ως
σαν
όσο
οσοδήποτε
ε. Διάφορα(ε)πάνω
κάτω
καταγής
μέσα
έξω
(ε)μπρός
πίσω
δεξιά
αριστερά
ψηλά
χαμηλά
πλάι
δίπλα
κοντά
μακριά
απέναντι
γύρω
ολόγυρα
μεταξύ
αναμεταξύ
ανάμεσα
πέρα
αντίπερα
βόρεια
νότια
ανατολικά
δυτικά
βορειοανατολικά
νοτιοανατολικά κτλ.
αμέσως
ευθύς
κιόλας
ήδη
πια
μόλις
ακόμη (ακόμα)
πάλι
ξανά
σνχνά
συνήθως
ύστερα
έπειτα
κατόπιν
πρώτα
πριν
πρωτύτερα
νωρίς
αργά
γρήγορα
συνάμα
αδιάκοπα
έγκαιρα
χτες
προχτές
σήμερα
(ε)ψές
απόψε
αύριο
μεθαύριο
πέρ(υ)σι
πρόπερσι
φέτος
του χρόνου κτλ.
καλά
κακά
σιγά
έξαφνα (άξαφνα ξαφνικά)
ίσια
ωραία
χωριστά
μόνο
μονάχα (μοναχά)
διαρκώς
μεμιάς
μονομιάς
επίσης
επικεφαλής
ιδίως
κυρίως
ειδεμή
του κάκου
τυχόν
καλώς
ακριβώς
εντελώς
ευτυχώς
εξής
ελληνικά
γαλλικά
χωριάτικα κτλ.
μόνο
πολύ
περισσότερο
πιο
λίγο
λιγάκι
λιγότερο
κομμάτι
αρκετά
σχεδόν
τουλάχιστο(ν)
πάνω κάτω
περίπου
καθόλου
διόλου
ολωσδιόλου
ολότελα
μάλλον
εξίσου
μόλις κτλ.
Πηγή : Σχολικό Βιβλίο Νεολληνικής Γραμματικής .


ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΜΠΡΟΘΕΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ 
ΑΠΟ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ


1. Έφυγαν όλοι γρήγορα  από το σπίτι.

2. Γιώργο, δώσε στη Νίκη το τετράδιο.

 3. Ο φίλος μου ζήτησε από όλους βοήθεια.

4. Μας υποδέχτηκε με μεγάλη χαρά η μάνα μου.

5. Σε ποιον δανείζεις τα βιβλία σου ;  

6.  Τους παρουσιάσαμε όλες τις αποδείξεις.

7. Από καθαρή τύχη γλιτώσαμε την καταδίκη.

8. Η Φωτεινή πήγε στο εξωτερικό για σπουδές.

9. Ο Παύλος  έφερε τον χάρτη στο σχολείο.

10. Ο Παύλος  έφερε τον χάρτη στη δασκάλα.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!!!

- Αντικείμενο: ρωτάμε ποιον -αν - ο ή τι (άμεσο)
                     ρωτάμε σε ποιον (έμμεσο)

- Επιρρηματικός προσδιορισμός: ρωτάμε πού, πώς, πότε, γιατί, με ποιο σκοπό, για ποιο λόγο κ.λ.π.