1.
Θέμα
|
“μήνις” Αχιλλέα
|
2.
Ύφος
|
δραματικό-
πυκνό
|
3.
Παραμυθικό στοιχείο
|
δράση σε πραγματικό κόσμο, απουσία παραμυθικού στοιχείου
|
4.
Πολιτική οργάνωση
|
εποχή ακμής της βασιλείας, απόλυτη εξουσία βασιλιά
|
5.
Κοινωνική οργάνωση
|
κυριαρχία αντιλήψεων κλειστής αριστοκρατικής τάξης, οι
στρατιώτες ακούνε ∙ δεν παρεμβαίνουν, δεν συμμετέχουν, μόνο επευφημούν
|
6.
Θεοί
|
εγωιστές, άδικοι, γεμάτη πάθη και πρωτογονική
εκρηκτικότητα
|
7.
Κεντρικοί ήρωες
|
Αχιλλέας: ορμητικότητα, έλλειψη μέτρου, μυϊκή δύναμη
|
8.Χαρακτήρας
έπους
|
πολεμικός, σκληρός, δημιούργημα νεανικής ηλικίας
|
1. Θέμα
|
“νόστος Οδυσσέα
|
2. Ύφος
|
αφηγηματικό
|
3. Παραμυθικό στοιχείο
|
ναυτικό παραμύθι, παράξενοι τόποι, εξωπραγματικά όντα, έντονο
το παραμυθικό στοιχείο
|
4. Πολιτική οργάνωση
|
εποχή παρακμής της βασιλείας, γέννηση πόλης,η απόλυτη
εξουσία του βασιλιά ελέγχεται από
αντιπροσωπευτικά πολιτικά σώματα (συνέλευση γερόντων και συνέλευση λαού)
|
5. Κοινωνική οργάνωση
|
οι ήρωες ανήκουν σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, ακούγονται
πεποιθήσεις και πόθοι κατώτερων κοινωνικών τάξεων
|
6. Θεοί
|
ανθρώπινοι, πιο δίκαιοι, καθιέρωση ηθικής τάξης
|
7. Κεντρικοί ήρωες
|
Οδυσσέας: εξυπνάδα, επιμονή, καρτερικότητα,
εφευρετικότητα
|
8.Χαρακτήρας έπους
|
ήρεμος,
ειρηνικός, δημιούργημα ωριμότητας
|
ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΙΛΙΑΔΑΣ
Ομάδα Α
( οι εργασίες της ομάδας αυτής είναι υποχρεωτικές,
επιλέγω μία απ’ αυτές )
Μορφές ( ήρωες ) της Ιλιάδας
Χαρακτηριστικά πολεμιστών, όπλα ( αμυντικά και επιθετικά ), μάχες στην Ιλιάδα
Οι θεοί και ο ρόλος τους στην Ιλιάδα
Προσοχή! : οι εργασίες θα πρέπει να έχουν σχέση και με το κείμενο της Ιλιάδας · δεν θα αποτελούν απλώς πληροφορίες
ΟΜΑΔΑ Β
Προαιρετικές εργασίες ( ζωγραφιά ή κατασκευή )
( ήρεμος, αντικειμενικός )
( οξύς, απειλητικός )
ΡΑΨΩΔΙΑ ΕΔιομήδους αριστεία
1. Ποιος ετοιμάζει την αριστεία του
Διομήδη;
2. Ποιος τραυματίζει τον Διομήδη ελαφρά στον
ώμο;
3. Ποιος επιβαρύνεται ηθικά με τις
καυχησιολογίες του;
4. Ποιος ζητάει και έχει τη συνδρομή της
Αθηνάς;
5. Ποιον επιτρέπει η Αθηνά να χτυπήσει ο
Διομήδης;
6. Ποιοι αντιμετωπίζουν το Διομήδη μαζί;
7. Ποιος πολεμάει πεζός;
8. Ποιος είναι ο ηνίοχος του Διομήδη;
9. Ποιον σκοτώνει ο Διομήδης;
10.Ποιους τραυματίζει ο Διομήδης;
11.Ποιος κερδίζει τα άλογα του Αινεία;
12.Ποιος προστατεύει τον Αινεία;
13.Ποιος τελικά σώζει τον Αινεία;
14.Ποιος συμπαραστέκεται στους Τρώες,
στο πεδίο της μάχης;
15.Ποιος επεμβαίνει κινητοποιώντας τους
Αχαιούς;
16.Ποιος παρακινεί το Διομήδη να τραυματίσει τον Άρη;
Προκύπτει απ’ αυτά ότι οι αριστείες δεν ήταν μόνο αποδεκτές, αλλά
έτερπαν κιόλας τον ομηρικό ακροατή. Ο σημερινός όμως αναγνώστης, που δε βλέπει
ως αυταξία την πολεμική αρετή, αλλά τη δέχεται μόνο ως μέσο αποτελεσματικό για
την υπεράσπιση της πατρίδας, κάτω από τον θρίαμβο μιας αριστείας δε βλέπει παρά
την ωμότητα του πολέμου, που ανάγεται σε τέχνη εξόντωσης των αντιπάλων.» Ομήρου
Ιλιάδα, Μ. Σαμαρά, εκδ.Gutenberg,σ.95
Δόμηση της ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ ενός ήρωα
Ο ήρωας:
Ø εκπέμπει ιδιαίτερη λάμψη
Ø και ο οπλισμός του περιγράφεται
αναλυτικά
Ø ορμά στη μάχη και σκοτώνει πολλούς
εχθρούς
Ø έχει τη συμπαράσταση κάποιου θεού
Ø μονομαχεί με τον πιο ισχυρό απ’ τους
εχθρούς
Ø σκυλεύει το νεκρό αντίπαλο: αρπάζει
το σώμα του, αφαιρεί τον οπλισμό του, παίρνει τα άλογά του (υπέρτατη καταξίωση
του νικητή)
Ø συχνά φτάνει στην «ύβρη»
(πηγή: https://www.slideshare.net/sofiahantzi/ss-140088849)
- · αναφορά στο μέλλον-φόβος για θάνατο Έκτορα, τύχη συζύγου και παιδιού
- · αναφορά στο παρελθόν-απώλεια πατέρα, μητέρας και αδελφών
- · αναφορά στο παρόν- ο Έκτορας αποτελεί τα πάντα γι’ αυτήν
- αμυντική πρόταση
- κ α τ α ν ό η σ η προς γυναίκα, φόβος για δειλία
- ιερό χρέος: ανδρείος πολεμιστής , γενναίος υπερασπιστής
- τιμή και αναγνώριση από συμπολίτες, υστεροφημία
- φόβος για άλωση Τροίας
- πόνος για τύχη γυναίκας
- ευχή για θάνατο
Α σ τ υ ά ν α ξ
Γιώργος Σεφέρης, Μυθιστόρημα
Τώρα που θα φύγεις πάρε μαζί σου και το παιδί
που είδε το φως κάτω από εκείνο το πλατάνι, μια μέρα που αντηχούσαν σάλπιγγες κι έλαμπαν όπλα και τ’ άλογα ιδρωμένα σκύβανε ν’ αγγίξουν 5 την πράσινη επιφάνεια του νερού στη γούρνα με τα υγρά τους τα ρουθούνια. Οι ελιές με τις ρυτίδες των γονιών μας τα βράχια με τη γνώση των γονιών μας και το αίμα του αδερφού μας ζωντανό στο χώμα 10 ήτανε μια γερή χαρά μια πλούσια τάξη για τις ψυχές που γνώριζαν την προσευχή τους. Τώρα που θα φύγεις, τώρα που η μέρα της πληρωμής χαράζει, τώρα που κανείς δεν ξέρει ποιόν θα σκοτώσει και πώς θα τελειώσει, 15 πάρε μαζί σου το παιδί που είδε το φως κάτω απ’ τα φύλλα εκείνου του πλατάνου και μάθε του να μελετά τα δέντρα. |
Ρ Α Ψ Ω Δ Ι Α Η
- αγώνας λόγων ( 226-243 ): χλευαστικές, προκλητικές εκφράσεις, καυχησιολογίες
- κυρίως μονομαχία ( 244- 277 ): α' φάση(244-254) χτυπήματα με κοντάρια, β' φάση(255-262)αμοιβαίο χτύπημα με κοντάρια, ελαφρύς τραυματισμός Έκτορα, γ' φάση(263-272) χτυπήματα με πέτρες, δ' φάση (273-277) ετοιμασία για χτύπημα με σπαθιά διακοπή και λήξη μονομαχίας , λόγω ερχομού νύχτας, ανακήρυξη ισοπαλίας
- προσφώνηση,φιλοφρόνηση(225-227)
- παρουσίαση κρίσιμης κατάστασης επιγραμματικά (228-231)
- συγκεκριμένη αναφορά στη σοβαρότητα κατάστασης αναλυτικά(232-246)
- προτροπή προς Αχιλλέα(247-251)
- υπενθύμιση συμβουλών Πηλέα(252-261)
- απαρίθμηση δώρων(261-299): δώρα άμεσα, δώρα μετά πτώση Τροίας, δώρα μελλοντικά
- παράκληση(300-301)
- υπόσχεση(302-306)
- δήλωση για ξεκάθαρη αρνητική απάντηση(307-314)
- επιγραμματική αρνητική απάντηση(314-315)
- αιτιολόγηση άρνησης, αναφορά σε προσωπικά παραδείγματα(316-343)
- σταθερή αρνητική απάντηση(344-355)
- απειλή για αποχώρηση(356-368)
- δημόσια ανακοίνωση απάντησης(369-377)
- απόρριψη δώρων(378-400)
- αναγνώριση αξίας ζωής(401-409)
- αναφορά σε προφητεία Θέτιδας(410-416)
- προτροπή για εγκατάλειψη πολέμου(417-420)
- άρνηση για επιστροφή στη μάχη(421-426)
- προτροπή προς Φοίνικα για αναχώρηση(427-429)
Ρ Α Ψ Ω Δ Ι Α Π
- ορμητική επίθεση Πάτροκλου ( 684-697)
- απομάκρυνση Π. από Απόλλωνα(698-711)
- Απόλλωνας παρακινεί Έκτορα(712-725)
- θάνατος Κεβριόνη-μάχη για νεκρό(726-785)
- σταδιακός αφοπλισμός Πάτροκλου από Απόλλωνα(786-804)
- τραυματισμός Πάτροκλου από Εύφορβο(805-817)
- ο Έκτορας σκοτώνει τον Πάτροκλο(818-867)
Τα Άλογα του Aχιλλέως | Κ.Π. Καβάφης |
![]() |
Τον Πάτροκλο σαν είδαν σκοτωμένο, που ήταν τόσο ανδρείος, και δυνατός, και νέος, άρχισαν τ’ άλογα να κλαίνε του Aχιλλέως· η φύσις των η αθάνατη αγανακτούσε για του θανάτου αυτό το έργον που θωρούσε. Τίναζαν τα κεφάλια των και τες μακρυές χαίτες κουνούσαν, την γη χτυπούσαν με τα πόδια, και θρηνούσαν τον Πάτροκλο που ενοιώθανε άψυχο — αφανισμένο — μια σάρκα τώρα ποταπή — το πνεύμα του χαμένο — ανυπεράσπιστο — χωρίς πνοή — εις το μεγάλο Τίποτε επιστραμένο απ’ την ζωή. Τα δάκρυα είδε ο Ζευς των αθανάτων αλόγων και λυπήθη. «Στου Πηλέως τον γάμο» είπε «δεν έπρεπ’ έτσι άσκεπτα να κάμω· καλλίτερα να μην σας δίναμε, άλογά μου δυστυχισμένα! Τι γυρεύατ’ εκεί χάμου στην άθλια ανθρωπότητα πούναι το παίγνιον της μοίρας. Σεις που ουδέ ο θάνατος φυλάγει, ουδέ το γήρας πρόσκαιρες συμφορές σας τυραννούν. Στα βάσανά των σας έμπλεξαν οι άνθρωποι.»— Όμως τα δάκρυά των για του θανάτου την παντοτινή την συμφοράν εχύνανε τα δυο τα ζώα τα ευγενή. |
Ρ Α Ψ Ω Δ Ι Α Σ
- τρόπος κατασκευής(478-481)
- απεικονίσεις(482-607) - ουράνια σώματα, σκηνές από ζωή σε πόλη σε καιρό ειρήνης και σε πόλεμο, σκηνές από αγροτική ζωή, σκηνές από ζωή κτηνοτρόφων, απεικόνιση χορού νέων και νεανίδων, ωκεανός
- κατασκευή υπόλοιπων όπλων(608-616)
Ρ Α Ψ Ω Δ Ι Α Χ
- αγώνας λόγων(247-272)
- κυρίως μονομαχία(273-336): χτυπήματα με κοντάρια, δόλος Αθηνάς, επίθεση Έκτορα με ξίφος και θανάσιμος τραυματισμός του
- απόρριψη αιτήματος Έκτορα για παράδοση νεκρού σώματος σε δικούς του - προφητεία από Έκτορα για θάνατο Αχιλλέα(337-366)
- διασυρμός νεκρού Έκτορα - εντολή Αχιλλέα για θριαμβευτική επιστροφή στα πλοία(367-394)